Търговията със стари коли в България

 

Кирил Киров - политология трети курс (2006-2007),  Пловдивски университет "Паисий Хилендарски"

 

Забързани в нашето съвремие, ние винаги опираме до едно средство, направило живота ни доста по-лесен и шумен транспортът. Автомобилна индустрия във България почти няма, но през последните 10 години и сега като членове на Европейския съюз, почти никой в България не е пропуснал да си купи по една нова кола от Европа - основно от Германия. Ние сме малка страна, затова удивлява броят на внесените у нас коли, особено през последните години.

Повечето хора са наясно, или поне са чували за вноса на стари автомобили, но по-интересно според мен е износа на такива. Работих като преводач с немски език за един ливански бизнесмен с германско гражданство. Той изкупува от България стари японски бусове, които веднага изнася. Едно от най-интересните неща е самата схема на износ. Купените в България японски бусове се изнасят за Африка с кораб, който тръгва за Африка предимно от Северна Германия. Доста сложно Аз и досега се питам дали наистина тази схема функционира, но знам, че хората изнасят автомобили за Африка поне от двадесетина години, а явно от 10-12 г. и от нашата страна. Основен фактор, а според мен и най-важен в този процес, е умението да се пазариш. Знаех и преди, че това е типична черта от етнопсихологията на арабите, но сега видях това в колосални размери. Смъкването на цената наполовина понякога е въпрос само на малко повече търпение и словесни залъгалки. След закупуването им, по четири буса се товарят на автовоз и от пристанищата в Антверпен или Бремерхафен (Германия)  заминават с кораб за Африка. Така само за един месец на пристанището са натоварени около 100 хил. коли и бусове за Африка. Известно е, че в някои страни от Африка няма достатъчно предлагане на стоки и хората, които имат пари, с удоволствие плащат висока цена за подобни неща като коли и други видове липсваща на техните пазари техника.

Като стана дума за пари, другото, което прави впечатление е капиталът, вложен в България. За един месец само от човека, нa когото превеждах, у нас са изхарчени 250 хил. евро. Знам, че има и доста други хора от чужбина, които се занимават с този бизнес. Дошли са при нас поради простата причина, че на запад вече почти няма останали подобни автомобили, а африканците търсят само японски, които заради здравината им могат да бъдат карани без проблеми по лошите им пътища.

Може би не успях да науча много за бизнеса с износ на стари коли, но това, което разбрах за тези месеци работа, като обикалях доста места в България, е че износът и вносът на автомобили в нашата страна е в разгара си.

За разлика от това ценностната ни система девалвира, културата ни като цяло е в голям спад и може би в това се крие основният проблем на нашата страна. Знам, че ще достигнем върха на пирамидата на нашите потребности, където след като задоволят своите първични потребности, човек ще постави своето усъвършенстване, но за да стигнем дотам, просто трябва да съумеем да изградим здрави и стабилни основи.

 

Пълната стенограма на Кръглата маса (1990) Защо преходът беше такъв? Идейната криза, властта на кликите и homo transcurrens ☼  Новите йерархии ☼  СРЕДНАТА КЛАСА☼  КАЧЕСТВОТО НА ЖИВОТ И ЩАСТИЕТО ☼ 

Copyright 1997-2007 OMDA Ltd.  All rights reserved.