УЧИТЕЛСКАТА СТАЧКА

 

 

Елена Андреева

 

 

      

      “Зън,зън,зън - бие първият учебен звън”. Е да, ама не! Първият звънец не само не можа да дрънне, но и съвсем заглъхна на паметната за всички ученолюбиви дечица дата 15 септември. И защо ли? Ами поради простата причина, че на нашите любими учители отново им се прииска да влязат в публичното пространство с нови скромни прищевчици за по-високи заплати. И не само че успяха да хвърлят в тотален шок широката общественост с необяснимите си изисквания за 100% увеличение на заплатите, ами и съвсем своеволно и лекомислено треснаха вратата на знанието пред израстващата част от българското население, подлудиха и разгневиха и без това гневните им родители. Е, браво, както сочи една поговорка - с един куршум стрелнаха два заека. От една страна скапаха всички бъдещи ваканции на българските ученици и прецакаха новия учебен план, но и резнаха завършващите тинейджъри, ама така ги резнаха, че горките дечица, имащи желание да доразвиват интелектуалните си способности във ВУЗ-ове, съвсем се объркаха кой ще ги доизкласи и се изпопритесниха да не би да трябва да губят цяла година от живота си. Това обаче не притесни нашите мили учители, а напротив, те дори за да докажат своето уж окаяно положение и да предизвикат съчувствие в българския народ, гордо обявиха гладна стачка, като се надяваха поне това да трогне родните управници. И тъй като едноседмичното им гладуване (гладуване, поставено под въпрос), не увеличи приходите в държавната хазна, те се напънаха и продължиха със сетни сили гладната си стачка, апелирайки за заплати, еквивалентни на техния труд. Е, явно гладът се отразява добре на българския учител, а топлите чайчета и кафените лъжички мед им дават спартанска сила, защото те упорито издържаха цял месец и невъзмутимо продължаваха да натрапват в публичното пространство издигнатата от тях максима - “достоен труд - достойно заплащане.” Ех, този достоен труд! Но нека да направим бърз преглед на задълженията на българския учител:

Ø     Предаване, или по-точно преповтаряне на един и същи материал всяка година.

Ø     Проверка на писмени работи, която се оказва непосилна след тежкия 4-5 часов работен ден.

Хайде сега да хвърлим поглед и върху облагите, които получава българският учител.

Ø    Тримесечна платена отпуска плюс задължителните ваканции и празници за учениците.

Ø     Десетминутна почивка на всеки учебен час.

Ø     Работен ден, който понякога се измерва в 2-3 учебни часа.

Ø     Безплатен учебен стол.

Ø    Възможност за частни уроци, които преди кандидатсудентските изпити варират между 20-40 лв.

Ами че те облагите се оказаха двойно повече от задълженията ви, госпожи и господа учители, така че какво още искате. Ясно е, че и вие като всеки българин носите и негативите на българщината в себе си и желаете за малко работа много пари, ама това не минава навсякъде, още по-малко пред г-н министъра на образованието. Така че какъв е изводът? Ами много просто - я вземете се стегнете, драги ми учители     и започнете така или иначе вече провалената учебна година, за да можете максимално малко да прецакате нашите ученици, защото те са ви най-малко виновни. И недейте се опитва да предизвикате съчувствие с тежкия си работен ден и с висшето си образование, защото нито работният ви ден и тежък, нито образованието ви е образование. Учител става всеки провалил се или неприет в друга специалност студент.

     И накрая, в цялата си ученическа кариера, аз съм изучавала около 10-12 предмета, а съм запомнила и оценила само двама като можещи, знаещи и отдадени на професията си учители. Те с основание заслужават по-високи заплати. Лошото е, че благодарение на тях ще бъдат облагодетелствани и онези, които не стават за нищо, а се мислят за незаменими. По-добре за тях ще бъде да слязат на земята и да се засрамят, защото незаменими хора няма!

 

Пълната стенограма на Кръглата маса (1990) Защо преходът беше такъв? Идейната криза, властта на кликите и homo transcurrens ☼  Новите йерархии ☼  СРЕДНАТА КЛАСА☼  КАЧЕСТВОТО НА ЖИВОТ И ЩАСТИЕТО ☼ 

 

 

 

Copyright ©1997-2008 OMDA Ltd.  All rights reserved.