Делян Маджаров,

четвърти курс политология (2008-2009)

в Пловдивски университет "Паисий Хилендарски"

 

 

 

 

 

Интервю с народен представител

 

 

 

Според чл.65 от конституцията на Р. България
(1) За народен представител може да бъде избиран български гражданин, който няма друго гражданство, навършил е 21 години, не е поставен под запрещение и не изтърпява наказание лишаване от свобода.
(2) Кандидатите за народни представители, които заемат държавна служба, прекъсват изпълнението й след регистрацията си.

 

Народните представители са 240 на брои, един от тях е Трифон Димитров Митев.

 

Представете се с ваши думи. С какво образование сте?

 

- Роден съм на 23 юли 1953 г. в гр.Чирпан.

Завършил съм  гимназия ,,П.К.Яворов’’ в Чирпан, журналистика - СУ "Св.Климент Охридски", магистър съм по финанси.

 

Разкажете ни за вашето семейство.

 

- Баща ми е починал, беше служител на МВР.

Майка ми е пенсионерка, живее в Чирпан.

Женен съм, съпругата ми Надежда Митева е служител в СОУ "В. Левски" - Стара Загора. Имам две дъщери, омъжени, и три внучета.

 

Какво сте работил?

 

- Работил съм в системата на ДКМС и БКП в Чирпан и Стара Загора до 1990 г.

В периода 1990-1994 г. бях народен представител в VII-то Велико и 36-то ОНС. От 1994 г. до 2005 г. работих в ОбС на БСП - Стара Загора. От 2005 г. съм народен представител в 40-то НС.

Член съм на НС на БСП и председател на ОблС на БСП - Стара Загора.

Председателят на ОПО "Младежка перспектива" и член на ОбС на БСП Ст.Загора /в ляво/ и Трифон Митев, депутат от КБ и председател на ОблС на БСП Ст.Загора

 

Вие сте съвносител на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване на 23 февруари 2006 г., който е отхвърлен. Какво съдържаше този законопроект и защо според вас беше отхвърлен?

На 16 декември 2007 г. със Стайко Танков Законопроект за изменение на Закона за генетично модифицираните организми. Той е приет, разяснете повече за него.

 

- Законопроектът за изменение и допълнение целеше промени в таксата, която се заплаща при посещение на личните лекари. Отначало искахме отменяне на таксата, както е записано в предизборните материали на БСП. Това срещна отпор в специализираните комисии и от лекарското съсловие. После променихме предложението за определен размер и постигнахме съгласие за 1 лв. в тройната коалиция и в зала. Идеята беше от 1 януари 2009 г. и тази такса съвсем да отпадне, но при тази финансова криза това не се случва, защото отмяната на таксата не означава да не се заплаща на лекарите - заплащането поема НЗОК. За 2009 г.са заделени 30 млн.лв за допълване на тези плащания над единия лев от пациентите.

Относно Законопроекта за генно-модифицираните организми мога да кажа,че той дава възможност на науката в България да работи по подобряване на сортовете памук и да възстанови неговото производство. Това е първата стъпка - премахване на някои ограничения. Сега борбата вече е в Брюксел - съгласуване на сортовете в ЕК и за осигуряване на субсидии за памукопроизводство,както е в Гърция например.

 

 

 

Трифон Митев, депутат от КБ и председател на ОблС на БСП Ст.Загора, заедно с млади социалисти.

 

Как протича работното време на един народен представител? Сред обществото има нагласи, че депутатите не ходят на работа и не работят. Как ще коментирате това?

 

- Работният ден на народните представители се регламентира с правилника за работа на НС и с негови решения през мандата, както и от решения на постоянните и временните  комисии, в които участваме. В 40-то НС най-общо разпределеното за седмицата е: понеделник и вторник - заседание на парламентарната група; сряда, четвъртък и петък - заседание от 9 до 14 часа на Народното събрание. В сряда и четвъртък  от 14 и 30 или от 15 часа заседание на постоянните комисии с продължителност най-малко до два часа, според проблемите за обсъждане продължителността на заседанието е и по-голяма.

Освен това за по-точно решение се свикват и извънредни заседания на НС, постоянните комисии и парламентарните групи.

По този график време за срещи със специалисти, за четене, за срещи в министерства и други ведомства, за изпълнение на ангажименти пред общински ръководства и избиратели не остава време. Затова се налага и отсъствие от пленарни заседания, когато обстоятелствата налагат това.

В обществото е създаден доста негативизъм в това отношение към НС и народните представители, и това трудно ще се преодолее.

  

 

 

 

Трифон Митев пред 45-а общинска конференция на БСП Ст.Загора

 

 

Вие сте член на комисията по вероизповеданията и зам.-председател на медийната комисия. Как ще коментирате работата си в тези две комисии?

 

- Участвам в двете комисии. В комисията по правата на човека и вероизповеданията съм и заместник-председател. Участвам в обсъждането на отделните въпроси от дневния ред комисиите, в срещи с представители на медиите, на неправителствените организации и вероизповеданията както в столицата, така и по места, както и в чужбина. Заедно с Български център за джендър изследвания организирах на Старозагорски минерални бани теоретична конференция по проблемите на равнопоставеността на половете с участието на членовете на Постоянната комисия по правата на човека и вероизповеданията, и на представители от неправителствени организации, на общински и държавни ведомства от Сърбия-Войводина, Косово и Македония. В резултат на това участвах с други колеги и с неправителствени организации и съм съвносител на законопроект за равенството на половете. Ръководех работната група при подготовката на Закона за бежанците, който беше приет и получи положителни оценки.

 

Догодина предстоят изключително важни за България избори, имам предвид парламентарните избори и изборите за ЕП.

Няма как да не ви попитам. Претенциите на БСП за втори мандат реални ли са?

 

- Претенциите на БСП за участие във властта за втори мандат са реални.

Партията има ясно виждане за проблемите в страната, поема рисковете за неодобрение и от собствените си избиратели в определен момент, когато трябва да се вземат трудни и непопулярни решения, но необходими за страната в момента - създаването на тройната коалиция, някои облекчения за бизнеса и др., както и досегашната работа на БСП в управлението, въпреки по-големите очаквания от БСП, но несъобразени с коалиционния характер на управлението и с икономическата действителност.

Страната ще се управлява пак от коалиционно правителство и БСП ще участва в него.

 

Как тълкувате спрените от ЕК 220 милиона по програма ФАР? И основателна ли е реакцията на премиера?

 

- Много силен знак на недоверие, което не може да се премълчава.Това значи, че има много работа да се извърши за подобряване на административния ни капацитет за осъществяване на програми по еврофондовете, по програмно и целево усвояване на еврофондовете. В същото време това е един от примерите, който показва, че не може да се приемат без критично решенията и на ЕК. Реакцията по същество е правилна, може би трябваше по друг начин да е изразена.

С подобни решения не бива да се съгласяваме, а да ги оспорваме, пък дори и да са на Брюксел.

 

На местните избори миналата година видяхме купуване на гласове в невиждани размери.Поява на партии на икономически принцип като "Лидер".

Смятате ли, че тези икономически формирования трябва трябва така директно да навлизат в политиката?

Заплаха ли са те за българската демокрация?

 

- На миналите вече местни избори драстично се прояви купуването на гласове. Това е уродливо явление, което разколебава доверието в механизмите на демокрацията и в политическата система. По законов път има възможности за обезсмисляне на някаква част от това явление. Но главното е обществената нетърпимост - няма само купувачи, има и съгласили се да бъдат "купувани"!

 

През последните години видяхме едно отдръпване на българското общество от политиката. Все по-ниска избирателна активност при всеки следващ избор.

Как може да се преодолее тази апатия?

Чия е вината на политиците или на самото общество?

 

- Когато дойде време обществото по-малко да се занимава с политиците, тогава и политиката ще е станала по-добра. Сега всичко превира,  преходът още не е отминал. Отдръпването от политиката също е политика, макар в значителна степен като разочарование, като неоценяване понякога на политическата система и т.н. Не става дума за вина – въпрос е за отговорност.

И политиците, и партиите, и структурите, и механизмите на обществото, и отделният гражданин, всички имаме отговорност за "доброто здраве" на политическата система.

 

 

 


Христоматия "Омда" 

Библиотека "Омда"

Големите промени

Студентски форум

Гише "Справки"

 

 

 

Copyright ©1997-2009 OMDA Ltd. All rights reserved.