Александра Цветкова,

четвърти курс политология (2008-2009)

в Пловдивски университет "Паисий Хилендарски"

 

 

 

 

Трета стоматологична поликлиника – гр. Пловдив

 

 

                                                                  

 

                                                                             Сградата на поликлиниката

 

Трета стоматологична поликлиника – гр. Пловдив се намира в кв. Кършияка. Създадена е преди началото на демокрацията. Самата сграда е стара, преди да стане поликлиника е била сграда на полицейски участък. И до днес тя е общинска собственост, в нея се помещават шестима стоматолози, които плащат наем на Общината и работят самостоятелно един от друг.

 

Един от стоматолозите, работещи в поликлиниката, е доктор Весела Гургутова. Тя започва работа в  поликлиниката през  1995 г.

      Доктор Весела Гургутова          

По това време  в нея е имало Спешен кабинет, през който на смяна (за около 4 - 5 часа) са минавали по 30-35 човека. В настоящия момент един стоматолог обслужва около 6-7 пациента дневно.

Манипулациите, които се извършват, са от всякакво естество – хирургични (такoва е например  ваденето на зъби), терапия (това са манипулации, свързани с лечението на кариеси, почистване на зъбен камък и т. н.), ортопедия (поставяне на протези, мостове, корони), като единствено не се извършва ортодонтско лечение (лечение за изправяне на зъбите).

Доктор Гургутова работи със здравната каса. За период от една година, за пациенти над 18–годишна възраст, здравната каса покрива един преглед и две  процедури, като те не са напълно безплатни - една част се заплаща от здравната каса, а другата се доплаща  от пациента. Например през 2008 г. за преглед здравната каса плаща около 5,70 лв., а пациентът доплаща около 2 лв. За пациенти до 18–годишна възраст, здравната каса покрива четири безплатни манипулации. За 2009 г. се очаква повишение на цените на стоматологичните услуги.

Доктор Гургутова разказа още, че здравната каса налага множество санкции, дори и за най- малки грешки, например: пациентът е забравил да се подпише, стоматологът не е сложил печат или се е получило дублиране на дейности с друг стоматолог и т. н. Така по-голямата  част от стоматолозите са били глобявани за подобни нарушения, които, според нея, в повечето случаи не са допуснати умишлено.

Основната разлика между общопрактикуващите лекари и стоматолозите в работата им със здравната каса е, че при лекарите, независимо колко от пациентите им са потърсили лекарска помощ, получават определена сума от здравната каса, докато стоматолозите получават пари в зависимост от извършените манипулации.

Доктор Гургутова каза, че е доволна от здравната каса, от гледна точка на това, че по-голямата част от пациентите търсят стоматолози, които имат договор с нея, за да могат да се възползват от осигурителните си права.

Основните проблеми, с които се сблъсква доктор Гургутова в своята  дейност са от всякакво естество. Това, на което тя наблегна, е отношението на пациентите, с което се сблъсква всекиднево. Според нея, голяма част от пациентите не проявяват  необходимото уважение към докторите като такива. По-скоро, отношението им към  стоматолозите е като към „работници в сферата на услугите, на които плащаш и следователно можеш да се държиш с тях както си поискаш”.

Рецепцията на поликлиниката

 

За сравнение тя посочи времето, в което стоматологичните услуги бяха безплатни. Според нея в този период пациентите са изпитвали много по- голям респект към стоматолозите като цяло, поднасяли са им, както тя се изрази „цветя и бонбони” в знак на уважението им към тяхната работа.

Друг проблем, който тя посочи е недоверието на пациентите спрямо тях. Основната причина за това е икономическата страна на взаимодействието стоматолог – пациент, т. к. хората не разпологат с достатъчно средства, а работата на стоматолозите е свързана с много разходи. Материалите, с които работят стоматолозите са скъпи, работи се с френски, немски, американски материали, които са много по-скъпи, но и по-качествени от руските, с които се е работело до скоро. Поради тази причина пациентите са недоверчиви, смятат, че ще бъдат излъгани в цената от стоматолога, която им се струва твърде висока. В действителност  доктор Гургутова каза, че работят предимно, за да си покриват разходите и да си плащат материалите.

 

Кабинетът на доктор Гургутова

 

Следващият проблем, на който тя обърна внимание, беше самата сграда, в която се намира по-ликлиниката. Както вече споменах, тя е общинска собственост, но и според моите наблюдения, Общината

я е оставила „на произвола на съдбата”. Сградата е в изключително лошо състояние, личи си, че не е поддържана от собственика. Фасадата е в трагично състояние, чакалнята е малка, неугледна със старо, изпокъсано канапе, рецепцията също не е в най-добрия си вид. В кабинетите има спукани тръби. Доктор Гургутова разказа, че всеки един от стоматолозите плаща по 150 лв. наем, срещу който не се прави никаква поддръжка от собственика. Тя изрази и притеснение, че сградата може всеки момент да се срути върху тях. За стоматолозите няма осигурени паркоместа, дори до скоро е нямало парно, но с общи усилия те са успели да  издействат включването му.

Друго, което ми сподели доктор Гургутова, е, че тя има собствен кабинет, който е нов и добре поддържан. В него тя работи на същите цени, със същите материали, но пациентите предпочитат да идват в поликлиниката, т. к. смятат, че след като условията са по-добри и цените ще са по- високи.

Намалелият брой пациенти е друг проблем, с който се сблъскват стоматолозите. Хората нямат достатъчно средства, за да поддържат добре зъбите си. Доктор Гургутова разказа и за случаи, в които млади хора не могат да си позволят да лекуват зъбите си и предпочитат те да бъдат извадени, т. к. това е най-евтината процедура.

От друга страна, голяма част от хората, поради независещи от икономическата страна на въпроса причини, поради небрежност или нежелание, не поддържат добра устна хигиена и не посещават стоматолог освен при крайна необходимост, което е предпоставка за възникване на сериозни стоматологични проблеми.

На няколоко пловдивски жители зададох следните въпроси: „Какво мислите за здравеопазването в Пловдив в момента като цяло?” и „Доволни ли сте от дейността на здравната каса в сферата на стоматологичните услуги?”

На първия ми въпрос по-голямата част от интервюираните граждани отговориха, че са доволни от здравеопазването, т. к. то е на по-високо ниво в сравнение с много други населени места. Има много повече специалисти, повече здравни центрове, но разбира се отношението към пациентите и самата база варират в различните здравни заведения.

Друг отговор, който получих, беше, че интервюираният е доволен от частните здравни заведения, т. к. там медицинското обслужване и самите болнични условия са много по-добри, отколкото в държавните.

И, разбира се, имаше хора, които казаха, че не са доволни изобщо от здравеопазването.

На втория въпрос по-голямата част от запитаните отговориха, че не са доволни, т. к. здравната каса покрива много малко стоматологични процедури.

Другият преобладаващ отговор беше, че са доволни, т. к. здравната каса все пак покрива някаква част от стоматологичните услуги, което е по- добре от нищо.

Едно от мненията беше, че трябва да се отпускат повече средства от касата за профилактично лечение.

Според мен здравеопазването в момента не е в най-доброто си състояние, но едва ли бихме могли да очакваме много повече на фона на настоящото икономическо състояние на страната. Сградите, в които се помещават здравните заведения в повечето случаи са стари и поради липса на средства, не много добре поддържани, а модерното медицинско оборудване е скъпо и е трудно за много от медицинските центрове да си го позволят. Има много добри специалисти, но в повечето случаи те са финансово недооценени. И това са само малка част от проблемите, пред които е изправено нашето здравеопазване. Те в никакъв случай не са нерешими, просто трябва да има политическа и гражданска воля за преодоляването им.

Чакалнята на поликлиниката

 

                                               

 

 


Христоматия "Омда" 

Библиотека "Омда"

Големите промени

Студентски форум

Гише "Справки"

 

 

 

Copyright ©1997-2009 OMDA Ltd. All rights reserved.