Веселина Иванова Петрова - политология трети курс (2007-2008),  Пловдивски университет "Паисий Хилендарски"

 

 

   

     Улиците и градинките в град Перник 

   

 

 Пътната мрежа на община Перник и региона се оценява като неразделна част от националната пътна мрежа. През територията на град Перник преминават първокласни, второкласни и третокласни пътища. Гъстотата на пътната мрежа в областта, в сравнение с останалите области на територията на страната, показва втора по големина стойност, значително над средната за държавата ни.

 През община Перник преминават пътищата от пътната мрежа на страната, както следва:

 

 

Номер на

Наименование на пътя

Области

пътя

 

 

1

2

3

 

 Пътища първи клас

 

 

Монтана - Враца - Мездра - Ботевград - Горни Богров - ок.п. София - Даскалово -

СО, Сф, Пк,

Е-79

о.п. Дупница - о.п. Благоевград - о.п. Симитли - Кресна - Кулата - граница Гърция

Кн, Бл

6

Граница Македония - Гърляно - о.п. Кюстендил - Радомир - Перник - ок.п.София -

Кн, Пк, СО,

 

 Пътища втори и трети клас

 

63

Перник - Мещица - Брезник - Трън – Стрезимировци

Пк

605

(Радомир - Перник) Батановци - Палилула - Ноевци - Габров дол - Мурено - Враня стена

Пк

638

(Мещица - Брезник) - Бабица - Златуша - Росоман – Пожа­ре­во - Гурмазово – Божурище

Пк, СО

802

(Калотина - ок.п. София) - Банкя - Дивотино – Перник

Сф, Пк

1003

(Даскалово - о.п. Дупница) - Рударци - Кладница – Селимица

Пк

6032

(Копаница - Косача) – Лесковец – Батановци

Пк

6041

(Бобораци - Жедна) - Косилак - Кондофрей - Чуковец - Гълъбник – гара Гълъбник - Долна Диканя (Даскалово - о.п. Дупница)

Пк

 

 

  На територията на общината се пресичат два важни европейски транспортни коридора. Първият е  транспортен коридор № VІІІ, който се утвърди като връзка между Албания, Македония и България, но и като връзка на страните с румънските, украинските и руски пазари. Вторият е транспортен коридор № ІV от Германия и Унгария през Западна Румъния и по бъдещия мост на Дунав при Видин към София – Перник – Солун. Този коридор, преминаващ през българските земи, включително през град Перник, е всъщност автомагистралата, известна като Е 79. Тя е един от най-старите търговски пътища на Балканите, свързващ София - Солун - Скопие. Тя е призната за един от европейските транспортни пътища с най-висок приоритет на континента. В следващите години в процеса на европейската интеграция се очаква Европейският съюз да насочва към него много ресурси за изграждане на пътната инфраструктура.

  На преден план за подобряването на националната пътна мрежа излиза проектът за изграждането на автомагистрала „Люлин”, която ще поеме част от движението както на тежкотоварните, така и на леките автомобили.

 Безспорно много важен въпрос, свързан с пътищата, е тяхното състояние. Свикнали сме в ежедневието си, пътувайки  с някакво транспортно средство или автомобил, да усетим основния проблем на улиците, а именно дупките.

 

 

P1030584

 

 

Лошото състояние на асфалта, или по-точно казано ниското качество на използваната настилка по пътищата, неизбежно довежда твърде скоро до един неблагоприятен резултат. Дупките и напуканият асфалт са обичайна гледка из цяла България. Изключение не прави и град Перник, където недоброто състояние на улиците е един от основните проблеми.

 

 

P1030583

 

Разхождайки се по улиците, няма как да не забележим напукания асфалт и многото дупки, които още по-осезаемо се усещат, ако пътуваме с автомобил.

 

P1030605

 

Освен че автомобилът трябва да премине през подобно препятствие, пешеходците рискуват да бъдат опръскани с мръсна вода.

 

 Разбира се, общината непрекъснато води борба срещу зеещите ями. Не отбягват от поглед грозните кръпки, които твърде скоро отново се превръщат в дупки, поради некачествения асфалт. Същото се отнася и за неравностите по пътищата. Явно е, че е необходимо да се преасфалтират целите платна, при това да се върши качествено работата, с качествен материал. Друг начин няма. Все пак е радващо, че днес се полагат усилия в тази насока, тъй като някои от основните пътища в момента се преасфалтират изцяло. А до каква степен ще е качествено и трайно, времето ще ни покаже.

 Други проблеми, с които се сблъскваме по улиците, са лошата маркировка, недоброто състояние на пътните знаци, неработещи и счупени сфетофари. На някои кръстовища хората са подложени на истинско изпитание при пресичане на улиците. Маркировката на много от пешеходните пътеки е под всякаква критика.

 

P1030579

 

 Изтритите пешеходни пътеки не са рядкост в град Перник. Скоро може да се наложи на гражданите по памет да пресичат, спомняйки си, че там някога е имало такава пътека.

 Друг е въпросът, че изобщо не съществуват алеи за велосипедистите.

 Също важен проблем е чистотата на улиците и това до каква степен те се почистват и мият редовно и качествено. В крайна сметка прахта, която се вдига, допринася още повече за замърсяванто на града и за влошаване на здравето на гражданите, които вдишват замърсения въздух.

 На последно място, но не и по значение, ще обърнем внимание на трафика по пътищата. Едно е сигурно и то е, че движението на автомобилите е доста натоварено. На територията на града има само една улица, която е забранена за всякакъв вид транспортни средства и е на разположение единствено на пешеходците.

 

P1030581

 

 Това е главната улица в центъра на град Перник. Наскоро ремонтирана, тя придава определено един по-приятен вид на града.

 Разгледаните до тук проблеми сочат само едно – необходимо е да се вложат средства и усилия за подобряването на улиците в град Перник. Важно е не само от практическа гледна точка, тоест подобряването им за едно по-нормално и по-приятно пътуване, за съхранението на автомобилите и хората, но и от естетическа гледна точка. Перник, като европейски град, трябва да се замисли и затова как изглежда, какъв облик му придават всички тези елементи. С едни добре асфалтирани улици, без дупки и кръпки, една добре направена маркировка, изрядни пътни знаци и сфетофари, всичко това е задължително, ако се стремим да превърнем Перник в един красив европейски град.

 

 Опирайки до естетиката, няма как да пренебрегнем градинките в града.

Те са от не по-малко значение за облика и атмосферата му. За съжаление истината е, че в Перник зелените площи не са добре поддържани. Разхождайки се из центъра на града, няма как да не забележим лошото състояние на градинките. Близо до общината, около паметника на Кракра Пернишки, сред буйно израслата трева, се забелязват рози.

 

P1030564

 Абсолютно занемарена е градинката и на всеки е ясно, че не се поддържа изобщо. Гледката не е никак приятна и е чудно дали изобщо на някой му прави впечатление, или всеки с пренебрежение я подминава.

 

P1030568

Ако човек е упорит и се взира известно време, може да успее да зърне някоя оцеляла роза сред бурените.

 

Що се отнася до градинките на площада, и тяхната съдба не е приятна. И тук отново се сблъскваме с непукизма и бездействието на общината относно лицеприятния вид на града.

 

P1030575

 

 Това е съдбата на теменужките на самия център.

 На места бурените вземат връх, на други – сушата, а трети просто пустеят.

 В крайна сметка, човек, разхождайки се из града, не може да се наслади на една приятна атмосфера, защото именно зеленината и цветята придават чувството за красивото и приятното у човека. Не се изискват огромни усилия и ресурси за създаването на градинки, а резултатът от тях е незаменим. Жалко е, когато ставаме свидетели на унищожаването на все повече зеленина, в името на строителните обекти. Може би подценяваме важността на природата около нас, която не само че прави по-приветливо място самия град, ами и помага на хората да се отпуснат и релаксират.

 

 Все пак, за разлика от градинките в центъра, в кварталите на града могат да се видят красиви градинки, където се полагат грижи за тях. Така например квартал Изток, един от големите квартали на Перник, определено се откроява с добре поддържани зелени площи.

 

P1030595.JPG

 

Тук човек може спокойно да седне и да се отдъхне за миг.

 

 

P1030594

 

Наблюдава се и една интересна тенденция в града. Покрай някои блокове могат да се видят градини с цветя, направени от самите граждани, живеещи в съответните блокове. Това е прекрасна инициатива, поета от жителите за разкрасяването на града ни. Това е и един добър пример как хората могат да съдействаТ за развитието на Перник. В крайна сметка с общи усилия винаги се постигат по-добри резултати.

 

Като заключение мога да обобщя, че като цяло състоянието на улиците и градинките в град Перник до момента не са в особено добро състояние. За да се превърне градът в красив и приятен, е необходимо да се вложат ресурси и усилия за подобряването му. Изгледите все пак са обнадеждаващи, тъй като се наблюдава едно развитие в това отношение. Смятам, че за в бъдеще ситуацията в града ще се промени и ще се работи усърдно в тази насока, а именно за превръщането на Перник в един приветлив европейски град.


Пълната стенограма на Кръглата маса (1990) Защо преходът беше такъв? Идейната криза, властта на кликите и homo transcurrens ☼  Новите йерархии ☼  СРЕДНАТА КЛАСА☼  КАЧЕСТВОТО НА ЖИВОТ И ЩАСТИЕТО ☼ 

 


Защо "приказка"? | Земята на българите | Народът на България | История | Етнография и фолклор | Българска кухня | Хайд парк

 

Карта на сайта

Христоматия "Омда" 

Библиотека "Омда"

Големите промени

Студентски форум

Гише "Справки"


Copyright 1998-2011 ®  OMDA Ltd. Всички права запазени