Милен Кафозов - политология трети курс (2007-2008),  Пловдивски университет "Паисий Хилендарски"

 

Надписи, реклами и плакати по улиците на Пловдив през 2008 година

 

(една разходка из града)

 

 

 

 

 

  Ето така започна 2008 година под тепетата. Красива гледка от красив европейски град. Нещата обаче са малко по-различни, когато еуфорията от празника отминава заедно с козметичните разкрасявания на града, готвещ се да посрещне поредната година от хилядолетната си история.

 

 

 

  Подобни гледки са нещо обичайно за целия град, дори и за централната част на града, както е в случая. Загражденията на строеж гениално биват използвани като безплатно място за реклама на всичко - от театрални постановки и курсове по западни езици до поредните гастроли на мега-звезди от т. нар. поп-фолк жанр в местните нощни заведения.

 

 

  Стените на сградите по главните булеварди на града също не правят изключение и обикновено биват покрити с всевъзможни малки обяви.

   Такава гледка в Европейският съюз може да бъде само в една държава нашата. Друга типично българска иновация е осветителният стълб билборд, нещо недопустимо за европейска държава. Дори светофарите се използват със същата цел.   

 

 

                    

 Електрическият стълб явно е бил идеален за този находчив търговец.

 

 

Както разбираме от следващата снимка, зад БНБ се продават чорапи.

 

 

 

  Разбира се, съществуват и съвременни съоръжения за реклама, които обикновено биват наемани от големи фирми и корпорации от най-различни сфери на икономиката от хранителния гигант Нестле например до телекомуникационни и застрахователни компании, банки и други финансово състоятелни институции. Болшинството от тези големи реклами са на български език, с малки изключения, в които определена компания е предпочела чужд език, най-често английски.

 

 

 

 

  Големите телевизионни канали също използват тези съоръжения, за да популяризират най-новите си телевизионни продукции, най-често т. нар. реалити шоу или тоук шоу.

 

 

 

  За съжаление рекламните билбордове и други съвременни съоръжения отстъпват по рекламна площ на всички стълбове, огради, и стени в града, покрити с малки реклами. Те имат и още един недостатък, за реклама върху тях се плаща за разлика от споменатите стълбове и стени. А както знаем, българинът не обича да плаща за нещо, за което би могъл да не го прави. Тази тенденция се забелязва във всички големи български градове. 

 

   Градът има проблем, който присъства и в повечето европейски градове. Това са така наречените графити. Много градски стени биват покривани с безмислици, които някой с по-развита фантазия може да счита за изкуство.

 

 

 

   Друг голям проблем на града е печално известният квартал Столипиново. Състоянието на квартала е плачевно, но вина не може да бъде търсена в никой освен в обитателите на самия квартал, болшинството от които са представители на ромския етнос. Картината показва повече отколкото думите могат да изкажат.

 

 

  През последните няколко месеца улиците на Пловдив заприличаха на следвоенна зона, главният входно-изходен булевард България има повече дупки от тон швейцарско сирене. Няколко други основни булеварда бяха затваряни заради ремонти, които се проточват сякаш цяла вечност. Уличните ремонти изглежда са най-големият проблем за сегашния кмет на града Славчо Атанасов.

 

 

 

  Бившият кмет на район Тракия има зад гърба успешния опит за облагородяване на познатия като спалнята на Пловдив квартал, който за кратки срокове се превърна от сиво и неприветливо място за живеене в сравнително приятно такова, доколкото олющените му панелки позволяват това. Похвален е и фактът, че през 2008 година там се откри внушителен паметник на българския владетел кан Крум.

 

 

 

  Като цяло града е приветлив и красив. Главната улица бе реновирана преди няколко години. Евтините турски материали, използвани за целта, обаче развалят визията на истински европейски град, какъвто несъмнено е Пловдив. Явно спестените пари от незакупуването на по-качествени материали са намерили своя път до нечии джобове, един от които може би е и този на бившия управник на града доктор Иван Чомаков.

 

 

 

 

  С безбройните си магазини, главната улица несъмнено е най-оживеното място в Пловдив през почивните дни.

 

  В непосредствена близост до нея се намира и старата част на Пловдив, известна като стария град. С непокътнатите си къщи от възрожденския период и стръмните си калдъръмени улички, както и с Римския амфитеатър, служещ в днешно време за концерти и изнасяне на концерти и спектакли, старият град е великолепен туристически обект в сърцето на града.

 

 

   

 

   Градската градина прави впечатление на добре поддържана градска зелена площ. С цветни лехи, големи сенчести дървета, детска площадка и множество пейки и чешми, тя е идеално място за отдих, което е достъпно за всеки пловдивчанин.

 

 

 

  Както се вижда, рекламата не е забравена дори на детските площадки, в случая се рекламира агенция, занимаваща се с реклама на български фирми извън пределите на България.

 

 

  Пеещите фонтани и изкуственото езеро, в което се намират, е атракция в сърцето на градската градина. Когато езерото е пълно, в него е възможно придвижване с лодка или водно колело.

 

 

 

  Като цяло Пловдив е може би най-красивият български град, но според мен трябва да се свърши още доста работа, за да може визията на града да отговаря подобаващо на историята му.

 

Пълната стенограма на Кръглата маса (1990) Защо преходът беше такъв? Идейната криза, властта на кликите и homo transcurrens ☼  Новите йерархии ☼  СРЕДНАТА КЛАСА☼  КАЧЕСТВОТО НА ЖИВОТ И ЩАСТИЕТО ☼ 

 


Защо "приказка"? | Земята на българите | Народът на България | История | Етнография и фолклор | Българска кухня | Хайд парк

 

Карта на сайта

Христоматия "Омда" 

Библиотека "Омда"

Големите промени

Студентски форум

Гише "Справки"


Copyright 1998-2011  OMDA Ltd. Всички права запазени