Лъчезар Кирилов Белански - политология трети курс (2007-2008),  Пловдивски университет "Паисий Хилендарски"

 

 

Градският транспорт в Пловдив

  

 

I Увод

  Градският транспорт е едно от важните звена, които осигуряват нормалното протичане на живота в градска среда.Чрез него се осъществява едно от задължителните условия, в съвременното забързано ежедневие, за реализирането на човек, а именно мобилността в рамките естествено на населеното място. Градският транспорт разширява възможността да намерим професионална реализация, тъй като прави възможно сравнително бързото придвижване до всички точки на града. С него пестим време, което е един от най-важните ресурси за човек. Но градският транспорт не е полезен само в професионален план, а и помага за задоволяването на друга базисна потребност в човека – нуждата от забавление. С градският транспорт си осигуряваме сравнително бързо и безопасно пътуване до стадиона, киното, тепето или просто отиваме до приятели в другата част на града. Както се уверихме, градският транспорт е наистина важно звено в нашия живот, което ние приемаме a priori и често не се замисляме за неговите особености, значение и проблеми, а те както във всяко друго звено са изключително сериозни и изискват голям човешки и финансов ресурс за успешното им разрешаване. Историята на Градски транспорт - Пловдив датира още от 1934 г., когато в Пловдив започват първите организирани градски превози, а през 1956 г. тук са открити и първите в България тролейбусни линии. Проблемите започват след 1989 г., когато фирмата изживява бурен период на преустройства и трудности. Ситуацията става все по- тежка поради финансовите задължения на фирмата и върховният касационен съд обявява фирма "Градски транспорт" в несъстоятелност. Решението е по исканe на фирма „Векта", която има да получава за доставка на горива над 1 милион лева. Така се стига до решението дружеството да бъде продадено и през май 2007 г. общинското дружество е приватизирано, като 67% от акциите закупува чрез търг с явно наддаване частното дружество „Транс сити” АД. Останалите 33% собственост запазва Община Пловдив. След този период дружеството постепенно се стабилизира и модернизира, като в момента поддържа 30 автобусни и тролейбусни линии, а общият градски план на транспорта в Пловдив е следният:

 

 

II Класификация

Можем да направим една условна класификация на видовете градски транспорт съществуващи в Пловдив в зависимост от техническите средства, използвани за придвижване.

1. Автобусен транспорт - поставяме на първо място автобусния транспорт, защото е най-използваното и разпространено средство за придвижване. Положителните му черти са, че е сравнително удобен и бърз, но негативите му са свързани със замърсяването на околната среда. Това е един аспект, който ще става все по-наболял и по-актуален и ще се държи все по-стриктно за спазването на екологичните норми поради зловещите предвиждания за бъдещето на Земята. Проблемът тук в Пловдив се изразява в това, че не целият автобусен парк е подменен, а още се използват и стари машини, които отделят по-голямо количество вредни емисии. Най-разпространени и използвани са линиите 12 (свързваща Кършияка – Централна гара - кв. Смирненски), 99( жк.Тракия - Център - Кършияка), 6 (Източен - пл.Съединение - кв. Смирненски), 44 (жк.Тракия - Център - Захарна фабрика) и др.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

2.Тролейбусен транспорт-          

 

 

   За жалост това е един начините за придвижване, който се счита от много пловдивчани за остарял и постепенно замира. Това мнение обаче е разпространено поради окаяното състояние на машините и многогодишната им експлоатация, която е довела до амортизацията им и практически до невъзможността да се използват. Негативите на този вид транспорт тук в Пловдив са изключително бавната им скорост, несигурност и неудобство. Външният и вътрешен интериор са под всякаква критика - седалките са изпокъсани или дори напълно липсват, вратите често не успяват да се отворят и др. Не случайно сред пловдивчани е разпространена шегата,че ако навън вали дъжд, когато се качиш на тролей, няма да се скриеш от него. Шега, която освен комична е и малко трагична. Основният плюс на тролейбусния транспорт е това, че той използва ток, следователно е по-евтин и не замърсява околната среда. Дори само този факт трябва да накара хората да оценят огромните му достойнства, а поради тези позитиви големи градове като Виена и Будапеща инвестират много в лансирането и модернизирането на този вид транспорт и в момента той е водещ там. Това кара местната управа да постави възстановяването на този вид транспорт като приоритет. Не случано според приватизационния договор, фирма "Градски транспорт" трябва да купи до края на годината 60 тролейбуса и така в момента "Градски транспорт" преговаря за закупуване на тролейбуси, като по план те трябва да  бъдат пуснати по улиците до края на годината, ако дотогава бъде възстановена контактната мрежа. Дали това хубаво пожелание и намерение обаче ще се случи, само времето ще покаже.

 

3. Алтернативни форми за придвижване. Все по-разпространени и по-използвани методи за придвижване с течение на времето стават т.н. „маршрутки” и таксита. Като те привличат към себе си все повече клиенти с някои наистина сериозни преимущества пред стандартния градски транспорт.

 


 

На първо място графикът им е много по разширен. Маршрутките тръгват от 5 часа сутринта, а вечер в лятно време линиите работят до 2 часа. Това съчетано със сравнително еднаквите цени с градския транспорт кара все повече хора да прибягват до тази услуга. Другото основно преимущество е удобството, което те предлягат. Всички „маршрутни” коли са нови, произведени в последните години, и предлагат сравнително по-добър вътрешен комфорт. В момента съществуват и действат 10 маршрутни линии. Безспорно най-удобният начин за придвижване обаче си остава таксиметровият транспорт.

 

 

 

 

Първо той е най-комфортен, най-бърз, а и няма разписания за него, всички таксиметрови дружества работят денонощно. Удобството се допълва и от факта, че такситата са достъпни за повикване от всяка точка на града. Както всяко нещо обаче, и този вид превоз си има и своите негативи, като основният естествено е цената. Постоянно ставаме свидетели на стачки от страна на таксиджиите за по високи цени на услугата поради поскъпващия и на международния пазар петрол, поради това тази услуга е непосилна за голяма чат от обществото или се използва сравнително рядко - в единични случаи. Славата им се помрачава и от все по-често срещаните случаи, в които таксиметрови шофьори са хващани да шофират в нетрезво състояние, което до голяма степен насажда страх в обикновените граждани.

 

 

III Проблеми, препоръки и перспективи

 

Това е може би най-важната, наболяла и значима част, като в нея ще се опитаме да разгледаме по-голямата част от проблемите, свързани с градския транспорт в Пловдив, като ще се опитаме да дадем полезни съвети за разрешаванети им.С ъщо ще посочим и някои от вече започнатите реформи, на които им предстои и бъдещо развитие.

1.Цени. Както със всяко друго нещо и тук парите и проблемите с ценообразуването съвсем нормално стоят на водещата позиция.

 

Нещо повече, проблемът е повече от актуален, след като само преди броени дни от „Градски Транспорт” обявиха, че са солидарни и се присъединяват към стачката на превозвачите. Тази стачка беше съпътствана и от още един факт. Шестте фирми, обслужващи пловдивския градски транспорт, поискаха билетът в Пловдив да стане 1 лев, ако Общината не удовлетвори исканията им, да им възстанови около 1 милион лева компенсации. По-високите цени на горивата са другият мотив за исканията. Това бързо внесе паника сред пловдивчани, тъй като билетите само преди месец бяха увеличени на 80 ст.,а новото увеличение би изравнило цената на билетите със София, което е напълно нереално, тъй като там разстоянията са много по-големи. За щастие цената на билетите за масовия градски транспорт засега няма да се увеличава. Това се разбра на  среща на кмета с представители на превозваческите фирми. В замяна на това обаче  те са настояли пред градоначалника за спешно преразглеждане на субсидиите и компенсациите за преференциалното пътуване, които да се увеличат с около 1 милион лева. Въпреки че засега ни се „размина” ново увеличение на цените, неизбежното развитие на процесите ни подсказва, че бъдещо такова е неизбежно. Новото ценообразуване обаче трябва да се направи разумно и да бъдадт взети предвид големината на изминаваните разстояния, качеството на обслужване и средните доходи на глава от населението в града, защото е нелепо да се сравняват стандартите и разстоянията между столицата и Пловдив.

2. График. Ддругият основен проблем според мен е липсата на фиксирано разписание на автобусните линии. Отдавна има предложения за осъществяването на това предложение и се правят някои отчаяни опити, които обаче досега удрят на камък. А решението на този проблем е следното: на всяка спирка трябва да се поставят знаци, които да отбелязват часа на минаването на всяка линия през определната спирка - практика, която отдавна съществува в Западноевропейските държави. По този начин ще се спести много време на гражданите, тъй като в момента на всеки от нас ежедневно ни се случва да прекарваме по 10 дори 20 мин. в чакане по спирките. С въвеждането на графиците по спирки ще се избегне тази загуба на време и ще се създаде възможност за по-добро планиране на дневния график от страна на пловдивчани. За осъществяване на този проект обаче е необходимо да се обединят усилията на общината и транспортните фирми, като общината трябва да се ангажира да постави знаците по места, а фирмите да се ангажират със стриктното спразване на разписанието.

 

3. Автопарк. Друг основен проблем е състоянието на автопарка на Пловдив.

 

 

 

Все още макар и по-рядко срещано могат да се наблюдават стари и амортизирани возила, които обаче са все още в експлоатация. Това е една от основните причини за ниското реноме на целия градски транспорт. Също се наблюдава и една друга наболяла тенденция и тя е, че колите, които се закупуват, често са втора употреба или са вече остарели, а много често и автопаркът ни се облагородява само благодарение на помощи от други градове, които подаряват старите си возила на нас. Все пак в интерес на истината трябва да споменем, че само преди няколко месеца бяха закупени нови автобуси, които до голяма степе запълниха липсите в градския автопарк.

 

 

 

4. Спирки. Смятам, че е коректно, когато анализираме градския транспорт, да разгледаме и състоянието на спирките, тъй като те са активни участници в самия процес на пътуване. Въпреки че вече е започнал процес на подновяване на спирките, той се извършва изключително бавно и е далеч времето, в което ще бъде завършен.

 

 

На снимката съм показал една от спирките в центъра на града, където липсва всякакво съоръжение, играещо роля на спирка. Това е изключително неприятно за гражданите, тъй като освен че те сигнализират на гражданите, които не са от Пловдив, къде точно се намират спирките, те служат също като предпазно средство срещу лошото време през зимата и силното слънце през лятото, което е изключително опасно за възрастните хора, които са основни потребители на градския транспорт. Общината е възложила изпълнението на този проект на фирма, която е спечелила съответния конкурс, но следва да осъществява по-строг контрол по реализирането му.

 

5. Екология. Община Пловдив се включи в европейската програма COMMERCE, която е с продължителност 3 години и е финансирана от Европейската Комисия, като практически представлява План за мобилност. Плановете за мобилност са познати като Планове за пътуване и тяхното развитие е ясен начин за намаляване на съдържанието на CO2 във въздуха. План за мобилност е пакет от мерки, които са приспособени към нуждите на компании или организации за подобряване на опциите за устойчив транспорт. Изработвайки план за мобилност, може да се помогне да се намалят задръстванията, замърсяването и транспортното  влияние. Натовареното движение в нашите градове има повишаващо се огромно негативно влияние. Независимо дали поради здравословното състояние, благосъстоянието и общото качество на живот, трябва да бъдат предприети действия да се премахне тази тенденция. В Обединеното Кралство, Конфедерацията на Британската Индустрия е оценила, че всяка година натовареното движение струва на бизнеса почти 24 милиарда €, само по отношение загуба на продуктивност. Когато прибавим тази сума към загубените дни поради болест и нестабилно здравословно състояние, които са в зависимист от здравословния начин на живот, пътуването до работното място играе ключова роля за икономическия просперитет на градовете. Това икономическо влияние е основната причина да се ангажират бизнес организациите в обновяването на Плановете за Мобилност. Подобряването на екологичното състояние в Пловдив ще се осъществи и след плануваното закупуване на тролейбуси от страна на транспортните фирми.

 

6. Грижа за хората с увреждания. Всички знаем, че това е един от най-болезнените и избягвани проблеми в публичното пространство. Обществена тайна е, че в по-голямата си част инвалидите и хората с различни увреждания нямат лесен достъп до различни институция и места. Затова е радостно, че точно в тази сфера има осезаемо развитие. След като преди 2 месеца бяха пуснати в движение първите нископодови автобуси, само преди седмици влезнаха и последните десет автобуса ВМС, пригодени за инвалиди, и сега те са вече по линиите на градския транспорт.

 


Всички ние се надяваме, че усилията на общината в този посока няма да спрат и скоро все повече автобуси да бъдат оборудвани със съответните съоръжения.

 

7.GPS-системи. Това е едно от нововъведенията в градския ни транспорт. На 31 май Контролният център на GPS-системата в масовия градски транспорт  заработи. Като почти две трети от пловдивските градски автобуси са снабдени с GPS устройства. Очаква се всички возила да бъдат снабдени с проследяващи устройства до лятото.

    Смятам, че успяхме да разгледаме някои от основните характеристики, аспекти, проблеми и перспективи пред градския транспорт в град Пловдив. По този начин ние изяснихме неговата важност за живота на всички граждани, а и показахме колко е трудно и колко проблеми създава грижата и стопанисването на едно толкова голямо звено. Аз лично смятам, че ситуацията постепенно върви към стабилизиране и подобряване, но дали това ще продължи, зависи както от транспортните ни фирми и общината, и от всички нас. Ако тези три звена успеят да обединят усилията си, „Градски Транспорт” Пловдив ще се превърне в една институция с европейско качество.

 

 

 

  Източници:

Община Пловдив

 

Пловдив24

 

Градски транспорт Пловдив

 

Пълната стенограма на Кръглата маса (1990) Защо преходът беше такъв? Идейната криза, властта на кликите и homo transcurrens Новите йерархии СРЕДНАТА КЛАСА КАЧЕСТВОТО НА ЖИВОТ И ЩАСТИЕТО

Copyright ©1997-2008 OMDA Ltd. All rights reserved.