Антон Викторов Спасов - политология трети курс (2007-2008),  Пловдивски университет "Паисий Хилендарски"

 

Футболните фен клубове в град Пловдив

  

В град Пловдив има 4 футболни отбора - Локомотив /Пд./, Ботев /Пд./, Марица и Спартак /Пд./, но има само два официални фен клуба - на Локомотив и на Ботев. Значението им е голямо - както за самите фенове, така и за отборите.

1. Фен клуб "1912"- Ботев Пд.

а) Развивана дейност.

Фен клуб "1912" е вписан в регистъра за юридическите лица с нестопанска цел при Пловдивски окръжен съд. Целта му е да обединява привържениците на Футболен клуб "Ботев", Пловдив от региона и Република България, да подпомага развитието и популяризирането на дейността на футболния клуб, както и да организира прояви, допринасящи за развитието на футбола в масов мащаб. Фен клуб "1912" организира и съдейства на членовете си за посещения на състезания и други спортни мероприятия с участието на Футболен клуб "Ботев" Пловдив  от вътрешен и международен характер. Фен клуб "1912" съдейства за литературната, публицистичната, кино и фотографска пропаганда, отразяваща дейността на Футболен клуб "Ботев" Пловдив, а също така ще се събира и поддържа библиотека, историческа документация и архивни материали за спортното дружество.

Фен клуб "1912" се финансира от търговия с рекламни материали, сувенири и атрибути на Футболен клуб "Ботев" Пловдив, от редовен членски внос и от суми, предоставени от различни симпатизантски организации.

Фен клуб "1912" е учреден за неопределен срок и се определя като организация в частна полза и извършва дейност изключително в интерес на своите членове и поддръжници.

Членове на Фен клуб "1912" могат да бъдат дееспособни физически лица, имащи отношение към спорта, и юридически лица, участващи със собствена материална част и финансови средства. Нови членове се приемат въз основа на писмено заявление на редовните сбирки или в централата на фен клуба.

Централата на Фен клуб "1912" се намира на улица "Марин Дринов" 9 до магазин "Евмолпия" и работи всеки ден.

б) Членство.

ФЕН - месечният членски внос е 2 лева, като се заплаща на два пъти през годината, тоест два пъти по 12 лева. Всеки, който е заплатил тази сума, получава достъп и инфо за всички фенски мероприятия, но не ползва никакви привилегии и отстъпки.

БУЛТРА ФЕН - месечният членски внос е 5 лева, като той се заплаща по желание - месец за месец или на два пъти в годината. Всеки един Бултра ФЕН с редовно платен членски внос ще ползва отстъпки при пазаруване на артикули, намаление при организирани екскурзии, а по време на футболни мачове ще се ползва с подкрепата и протекциите на Фен-клуба  и адвокатите към него.

БУЛТРА GOLD ФЕН - това е за тези фенове, които имат възможност да заплащат повече пари за каузата, и по тяхна молба бе определена тази секция, в която за да членуваш трябва да се внася в касата на "1912" МИНИМУМ по 20 лева на месец. Всички, желаещи да станат членове, трябва да попълнят бланка по образец, която ще намерят в студиото или на сбирките в ресторант "Ботев". Данните, които ще се изискват, са само за вътрешна информация и няма да станат достояние на външни лица и всякакви други органи.

2. Фен клуб "Локомотив" Пд.

а) Развивана дейност.

Черно-белите тифози се гордеят, че са първият в България организиран футболен клуб на привържениците. Статистическата справка сочи, че първият официален фенклуб е този на привържениците на на пловдивския "Локомотив".

На 11 май 1988 г. е учредителното събрание и пръв негов председател става заклетият локомотивец Георги Момчилов. От 1993 г. председател на черно-белия фенклуб е д-р Костадин Думанов - генетичен локофен и практикуващ стоматолог.

Идеята на фенклуба е да се разширява дейността му. Търсят се официални спонсори, които чрез ръководството на ФК да рекламират дейността си. Известно е, че само на членски внос не може да се разчита, защото условията у нас не са като на запад. Необходимо е да се открие собствен магазин за футболни артикули - фланелки, шалчета, знамена, емблеми и др. Амбициите са фенклубът да заработи като истинска индустрия.

Запалянковците от "Лаута" - фактор в клубната политика на отбора. Фенклубът на "Локо" Пловдив винаги е бил скритата опозиция на това ръководство, което не върши добре своята работа. Запалянковците са де факто необходимият коректив на клубните шефове, особено в кризисни моменти, признават всички на "Лаута". От черно-белия фенклуб дори са сменяли и ръководства, защото ФК "Локомотив" е бил обществена организация по Закона за лицата и семейството. Действително фенклубът със своя авторитет и влияние винаги е заемал своето важно място в клубната политика. И благодарение на клуба на привържениците си "Локо" не бе сполетян от съдбата на отбори с традиции у нас, като "Сливен", "Ботев" Враца. Многобройни са примерите и ето два, които са показателни за намесата на фенклуба при кризисни ситуации. Първият случай е през 1995, когато президентът Николай Попов има проблеми с правосъдието - 6 месеца не са плащани заплати, 11 футболисти са пред разтрогване. Фенклубът предизвиква общо събрание, на което е избрано ново ръководство, начело с кмета на Пловдив Спас Гърневски. Впоследствие обаче финансовото обезпечаване на клуба се извършва чрез продажба на класните футболисти и е предизвикано ново общо събрание.

До преди няколко години се наблюдаваха отрицателни тенденции на отлив от фенклуба поради неразбориите във ФК. Но черно-бялата кръв вода не става - локофеновете избраха нова стратегия - създаването на множество малки квартални фенклубове. А техните членове, както и никъде нечленуващите запалянковци, неминуемо подкрепят отбора дори в най-трудните моменти. Никой може би вече не помни откога "Локо"-то не е играло навън без горещата подкрепа на колоритните си фенове. Е, не е като преди, когато десетина хиляди души за мач навън си бяха нещо обичайно, но дори и в "Б" група локофеновете правят десанти от по няколко хиляди души на някои по-интригуващи мачове.

През юни 2000 г. на общо отчетно-изборно събрание най-старият фенклуб в България избра за свой председател известния в града на тепетата безнесмен Мартин Вълков с прякор Умброто.

б) Фракции.

Три са най-големите фракции сред черно-бялата агитка. Текила бойс са крйнодесните, най-войнствено настроените фенове на пловдивското Юве, които винаги посрещат на кръв противника. Тартор на групиравката е Коцето Ашламов - Юнайда, всепризнат в Пловдив цар на билярда, държал преди време известното в града заведение "Текила бар". От името на заведението идва и наименованието на групировката.

 

Другата силна фракция сред черно-белите тифози е Лаута Дуло, групировка, кръстена на стария прабългарски хански род Дуло (хан Аспарух е от рода Дуло). Символът и отличителният й знак е конската опашка. Най-колоритните й представители са Йордан Дулов и Владо Дербито.

Най-новата черно-бяла групировка носи името Лаута хулс. От 1992 година тя обединява само млади, но доста яки, момчета с нацистки възгледи. Броят им е над 100 души и те са навсякъде, повечето са с бръснати глави. Когато са заедно, сеят страх, защото нямат страх пред нищо. Но дори поединично те събират трофеи - най-вече жълти шалове.

 

В днешно време фен клубовете на са това, което са били.Те не допринасят нищо за българския футбол, а дори го злепоставят пред световния.

Когато има дерби между двата пловдивски отбора, феновете се бият, нараняват и нанасят големи щети не само един на друг, но разрушават стадионите си, нанасят щети и на града. Феновете вместо да живеят в мир и разбирателство, не могат да се погледнат. Има голяма ненавист между тях.

 

Пълната стенограма на Кръглата маса (1990) Защо преходът беше такъв? Идейната криза, властта на кликите и homo transcurrens ☼  Новите йерархии ☼  СРЕДНАТА КЛАСА☼  КАЧЕСТВОТО НА ЖИВОТ И ЩАСТИЕТО ☼ 

Copyright 1997-2008 OMDA Ltd. All rights reserved.