Интервюта, статии, изявления

1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1995

 

7 февруари 1992 г.,  "Паралел 42", интервю

Когато гладът, безработицата и скандалните уволнения спрат да бъдат просто "трудови конфликти", а станат политическо искане, новите избори са просто неизбежни

НЯКОИ В България ПРАВЯТ НОВ 9-и СЕПТЕМВРИ С ОБРАТЕН ЗНАК, СМЯТА ЛИДЕРЪТ НА ПАРТИЯ "ЛИБЕРАЛИ" ПЕТКО СИМЕОНОВ 

* Народното събрание може да приеме много хубави неща. Много решително да тръгне към смяна на системата, но това ще си останат закони на книга или те ще бъдат конфронтиращи се закони с населението, ако то не ги подкрепи. В парламента липсва диалог и това личи в приеманите закони.

* Партия "Либерали" ще предложи на своите съюзници при спечелване на избори да се преразгледат един по един случаите на уволнение по времето на правителството на Филип Димитров. Както и един по един случаите на тези, които са уволнявали. И след 46 години пак ще го направим. Това те трябва да го знаят. 

Президентът използва правото си на вето и върна закона за Агенцията за чуждестранна помощ. Говори се, че това стана, защото сте "президентски човек"?

- Изразът, че съм президентски човек, е толкова верен, колкото и изразът, че Желю Желев е човек на Петко Симеонов. Връщането на закона е продиктувано, така както  ми обясниха юридическите съветници на президента, от дълбоки принципни съображения. Не става дума нито за Петко Симеонов, не става дума за някой друг човек, а става дума за принципи, на които се изгражда този закон. Когато беше гласуван  в Народното събрание, такава институция не съществуваше. България няма никаква практика  в изграждането на такова държавно учреждение и законът очевидно е създаван, без да се търсят много задълбочено  чужди образци. Той е създаден  на основата на правна култура и правно въображение. Когато се приемат поправки към сега действащия закон, елементарно е поне да бъде запитана институцията, да бъде проверено какво става в тази институция, да бъдат попитани нейните ръководни органи за отношението  им към проекта за промяна. Елементарно е да бъде запитана институцията, която е "шапка" на Агенцията. В случая канцеларията на президента. Това не е направено.

Законът всъщност решава по същество персонален въпрос. Да бъде махнат Петко Симеонов. Това е един персонален въпрос за смяната на директора и се прави една презастраховка за поведението на бъдещия директор, с промените на начините, по които ще се избира управителният съвет. И нищо друго. въпросът за възможността Агенцията да контролира помощите изобщо не е засегнат, а той се оказа слаб. Липсва строга формулировка  на понятието хуманитарна помощ. Липсва описание на механизма или поне най-общо очертаване на препоръките за взаимодействие с изпълнителната власт. Липсва възможност за работа с фондовете на Агенцията. тези помощи непрекъснато ли ще стоят в банките и ние ще чакаме инициативата на дарителя. Защото в момента законът е такъв, от парите Агенцията може да изразходва само тези пари, които   дарителят е решел да изразходва.Агенцията няма никаква възможност за инициатива.

В мотивите е посочен вторият момент, свързан с довеждане докрай на контрола на парламента върху Агенцията. Те вземат решение Народното събрание да определя директора, Народното събрание да определя управителния съвет, а се възлага на президента да изпълни закона. Това не е редно. Просто до края  народното събрание трябва да изпълни закона. И ще си отговаря оттук нататък за помощите,които се получавате страната. Аз се запознах с тази мотивация към указа за връщането на закона в НС непосредствено преди той да бъде внесен в НС. Даже малък разговор не е имало между мен и президента на тази тема:ще върне ли той закона, или няма да върне закона. За мен това е въпрос, който може да бъде решен единствено от президента и неговите съветници.

- Какво бихте казали за законодателната дейност на сегашните депутати?

- вън от всякакво съмнение е, че мнозинството в парламента се стреми да работи решително. Но като имам предвид колко радикална е промяната, която се извършва в страната, мисля,  че тази решителност, ако не се ползва с подкрепата на огромната част на българските избиратели, увисва във въздуха. Не може промяната да бъде успешна, ако тя не е дело на целия народ.

В този смисъл трябва да разглеждаме и Закона за земята. Аз съм много обезпокоен от някои алинеи  в този закон, защото през цялото време човек се изпълва с подозрението, че се решава някакъв частен интерес: Да се вземе вилата на филанкишията  или някой да си върне ливадата. Той има два очебийни недостатъка. Единият е свързан с административното разтурване на текезесетата. ТКЗС-тата трябваше да бъдат смачкани  с пазара, а не по административен начин. Излиза така, че хората насила бяха правени кооператори, сега насила ще ги правим  частни стопани. минали с  са десетилетия между двете акции, има една естествена адаптация към условията и начина на живот. Да се смята, че хората сега ще тръгнат масово да се занимават със селско стопанство, е илюзия. Не жаля ТКЗС-тата, смятам, че те трябваше да си отидат, но това трябваше да стане елегантно, с икономически лостове. А не с полиция. Второто ми възражение срещу закона е "връщане на земята във физически граници". Там, където е възможно, разбира се, че трябва да стане. Но има места, където е много трудно да се възстановят старите граници. В България преди кооперирането е имало 12 млн. дка обработваема земя.  Как си представяте 12 милиона сега да се възстановят в реалните им граници? Тази задача е практически неосъществима. Казвам го като човек, който се е занимавал със социология, а социологията работи с големи числа. По закона бихме могли много да коментираме. Според мен той няма да бъде реализиран. На практика няма да стане това, което пише в закона. То няма да стане независимо от поведението на политическите сили. Даже всички да се юрнем да го прилагаме, пак няма да стане, ще  минем през много изпитания. работата е, че селяните сега като се върнуват, не сеят, работата е, че няма да има кой да жъне. И рязко ще се намали селскостопанското производство в страната. Половината от земята,която трябваше да бъде засята с есенници, не е засята. Аз съм сигурен, че хората ще произведат това, което им трябва, за да се изхранят. Но онова, което е нужно за пазара да отиде като стока, да може с това, с което е произвела българската земя, да се внесат лекарства, учебни помагала и други неща, които ние изобщо не произвеждаме - тази продукция няма да я има.

 

- Писа се в печата, че козметичните промени в кабинета на Филип Димитров подготвяли почвата за едно по-ширококоалиционно правителство, в което би могъл да бъде поканен и БДЦ или представители на партиите, които членуват в него. Ще влезе ли партия "Либерали" в коалиция със СДС?

- Вие ми задавате един въпрос, който съдържа в себе си един много важен принцип. Навремето аз си бях един редови гражданин и идва при мене един приятел и казва: абе, карат ме да отида да работя в ЦК на БКП, какво ще кажеш ти? И аз го гледам и си викам: ами ще отидеш, щото там трябва да има свестни хора. Аз го познавам този човек, той е бил свестен,разбран, просто той е доказал, че е бил такъв. Сега разбирам, че съм бъркал. Давал съм грешен съвет. Защото този човек е гледан като черна овца. Към него се отнасят с неприязън.Въпреки че мнозина от тези, които в момента са много големи антикомунисти,  са разчитали на подкрепата на такъв тип хора. Сега  съм сигурен, че СДС ще се провали в това, което прави. Идват при мене и ме питат: канят ме да стана еди-какъв си началник. И аз сега си викам: да отидат там, трябват и там свестни хора, не може все пердета и криминални престъпници да бъдат в общински съвети и на други места, не върви. И там трябва работа  да се върши,  и то е в интерес на нацията. Добре, ами тия като се издънят? Пък нали тия утре, които са били свързани със СДС-движение, по някакъв начин ще ги сочат с пръст, както сега сочат хора, свързани с комунистическата партия? Просто логиката е такава. при сегашната политическа ситуация в страната не би могло друго да се случи. Няма начин ненормални хора да векуват. Няма начин.

- Някои от коалицията каза, че се готвят 46 години да управляват?

- Е, добре де, значи след 46 години ще ги съдят. Щом искат 46 години, след 46 години ще бъдат съдени. Тодор Живков не можа да се отърве. Те ще се отърват. Как става тая работа? Сега Стоян Ганев или там неговите хора, ще покаже следствието, е свързан с "оня списък". Та това е национално предателство. Айде щом искат толкова да бъдат спокойни, значи след 46 години тези, които са направили този списък, ще бъдат изправени на съд. Тези, които в момента прикриват и задържат следствието по този списък, ще бъдат изправени на съд. Щом това ги успокоява, казваме го. Стоян Ганев колко годишен беше?

- 36, мисля.

- А така, 36 - значи ще бъде на 81 години. 81-годишен - във възрастта на Тодор Живков, красива възраст за участие в процес, ще бъде съден. Това е. Не му мърда. На този, който е съставил списъка. Айде на Стоян Ганев, а Ганчо Стоянов. Сега ако дойде някой и им каже: предлагат ми да стана министър, аз ще му  кажа пак така - плюсовете са такива, минусите - такива. Ама утре тия ще ги изритат. Знай си това, имай едно наум. Пък и мисля, че в България следващите 15-20 години ще си отиват с ритници. Няма друг начин. Всеки ще поеме кръста си, ще го носи в определени условия.

В тоя смисъл аз искам да похваля Филип Димитров. той излезе куражлия момче. Но като партия да се ангажираме с правителството му  - не бихме могли. Не можем да се ангажираме. Нямаме никакво представителство в парламента. Нашите министри няма да имат опора, те просто ще зависят от една друга политическа сила, с която ние сме в политическа конкуренция. Защо трябва да се поеме политическа отговорност  от името на друга политическа сила. Няма резон в това. Не виждам формула, по която би могло да се участва със СДС.

- Предвиждате ли скорошни избори?

- Предвиждам криза. Политическа. Дали ще се дойде до избори, не мога да кажа. Но мога да кажа факторите, от които зависи. В страната ще се създаде предизборна обстановка в два случая. Когато възникне демократична алтернатива на СДС, политическа сила, възприемана като алтернатива от българския гражданин. Тогава изборите са просто неизбежни. тогава гладът, безработицата, тези скандални уволнения, ще спрат да бъдат просто трудови конфликти и ще се превърнат в политическо искане. В потребност от политическа промяна. Но това ще стане, когато има политически сили, алтернатива на СДС.

Във втория случай това е при масивно разцепление на СДС, когато някоя от групите (а те са поне три в момента) пожелае да вземе категорично надмощия и да вземе най-голяма част от наследствата на СДС. И когато се почувства достатъчно силна да го направи. Сега и двата варианта в близките няколко месеца не ги виждам.

- Значи ли това, че не виждате БДЦ като една евентуална алтернатива?

- Виждам го като алтернатива, но аз имам предвид превръщането на тази алтернатива в значителна политическа сила. БДЦ за съжаление няма още структури навсякъде. Няма вестник, няма все още онази популярност, която би трябвало да има. В момента БДЦ има кадрови потенциал, значително по-голям от СДС. И БДЦ има значително по-ясна  представа за това какво и как трябва да се върши. Но избори се печелят при минимум три условия. Първо - структури навсякъде, второ - трайно присъствие в комуникационните пространства, трето - пари. На БДЦ има какво да му се пожелае и в трите направления. Аз съм изпълнен с увереност, че България ще бъде управлявана в недалечно бъдеще от БДЦ. Затова се отнасям с една постоянна готовност за сътрудничество към левия център, в лицето на социалдемократите и зелените.

Ние, либералите, като една прагматична политическа формация, сме готови да работим с идеологически ясно определените центристи, включително и тези, които са вън от СДС. В близките няколко месеца, аз съм убеден, БДЦ ще дръпне напред много сериозно, като се надявам това да стане най-вече по линия на изграждане на структури в страната. Мисля, че и нашата партия "Либерали" също ще дръпне в това отношение.

-Демократическата партия на г-н Савов на свой форум определи, че най-голямата опасност ще дойде не от бившите комунисти, а от доскорошните съмишленици, нарекли сега себе си "център"?

- Аз смятам, че те са много реалистични. Ние наистина искаме да ги съборим от власт. Ние искаме да им дръпнем черджето изпод краката и ще го направим. След СДС ще управлява БДЦ, партиите от центъра. Ние ще управляваме и ще продължим да търсим отговорност от онези величия на комунистическата партия, които са нарушавали законите в страната. Започнатите вече процеси ще продължат, защото аз съм убеден, че те няма да успеят да завършат, докато СДС управлява. Заедно с това пък на всички, които междувременно са нарушавали законите, също ще им бъде търсена отговорност. Това трябва да се знае.

Следващото правителство ще бъде на БДЦ, и това хората на Стефан Савов добре са го преценили, и аз смятам, че ДП им основание да се страхува. И в по-далечно  бъдеще тя ще заеме полагащото и се място в българския политически живот. Нейният електорат е не повече от 2 процента. Това г-н Савов също трябва да го знае. Защото в България са между 2 и 3 процента от населението на страната. Включително и такива, които нищо не получават, но са били гавази на фашизоидните организации отпреди 9-и септември и са пострадали покрай Народния съд.

- С масовите уволнения на съдии и прокурори и назначаването на нови като че ли с създава впечатление за син народен съд.

- на всички трябва да е ясно, че някои хора правят 9-и септември с обратен знак в България. това е тяхната цел. Не напразно Александър Йорданов заявява: който е бил голтак на 9-и септември, ще продължи да си бъде голтак. И аз смятам, че тази негова мисъл трябва да бъде широко популяризирана. За да бъде ясно на българските граждани за какво става дума. Става дум точно за това. който е бил чорбаджия на 9-и, той трябва да бъде пак чорбаджия. Затова и реституцията беше извършена преди приватизацията. Защото, като даде два милиона, с двата милиона влиза в приватизацията. Значи в България някои се опитват да направят обратен 9-и септември и той върви с пълна пара. Син 9-и...

Те мечтаят за една синя България, както навремето се мечтаеше за една червена. Разбира е, всичко това, което се извършва в момента, е съобразено с времето, в което живеем. Не могат сега например да направят един лагер в Белене. Действа се по друг начин. Ще извъртят едно законче, ще уволнят някого, ще го натискат в миша дупка, ще му вземат жилището. Всичко си е много логично за извършващата се в страната революция.

И тук опираме до основната разлика. до онова, което ни скара със СДС-движение. Те са революционери, а ние сме еволюционисти. Ние сме за еволюцията; ние сме кротки хора, ние никого не искаме да натикваме в миша дупка, ние искаме всеки българин, независимо то неговата партийна принадлежност, щом като не е нарушавал законите на страната, ад има равен шанс с всички останали граждани. Това е нашето верую, ние сме го казвали. Ние издигаме лозунги, с които да убедим народа, а те казаха не, 10 процента да останем, но да бъдем истинска опозиция, викаше г-н Марков, когато искаше избори до дупка. Ама няма да мина тяхната. И знаете ли защо няма да мине. Поради лингвистични причини. Не върви да се каже 13-октомврийска революция. 

 

 

 

   

 

 

 


Copyright 1998-2007 ® “OMDA” Ltd.  All rights reserved.

 

Защо "приказка"? | Земята на българите | Народът на България | История|
Етнография и фолклор | Българска кухня | Поглед към деня