Външни интереси
 
Инвестиционни проекти в България с чуждо участие
 

Япония дава заем на БДЖ?

Японският фонд за задгранично сътрудничество можел да отпусне заем за електрификацията на българските жп линии. Японците щели да се заинтересуват от кредитирането на БДЖ и поради факта, че тяхната Агенция за международно сътрудничество "Джайка" направи стратегията за развитието на железниците ни до 2020 г. В понеделник министър Краус и шефът на японския фонд Киосуке Шинозава подписаха договор за заем от $ 120 млн. за строеж на 2 терминала и вълнолом на Бургаското пристанище. Министър Краус призовал Япония да отпусне средства и за строеж на жп терминал в пристанище Поти, като по този начин ще се заработи планираната фериботна връзка Варна-Поти, която ще осигури транспорт на стоките от Азия към Европа.
в-к "24 часа", бр. 175/02.07.1998 г.                     рег. 02.07.1998 г.
 



Датски инвестиции в областта на строителството

При срещата си с външната ни министърка Михайлова датският министър на външните работи Нилс Хелевег Петерсен каза, че вероятно датските инвестиции у нас щели да бъдат в областта на строителството. Интереси имало и в хранително-вкусовата промишленост, фармацията, енергетиката, екологията.
в-к "Континент", бр. 150/02.07.1998 г.                     рег. 02.07.1998 г.
 



Байерише Ферайнсбанк предлага 45 млн. марки за летище Бургас

Германската банка предлага кредит от 45 млн. марки за финансиране на проекта за разширение и развитие на летище Бургас. Предложените от германците условия за отпускане са: лихва - шестмесечен FIBOR плюс 1% годишно;0.25% годишна комисионна върху непреведените суми; 0.25% върху общия обем на кредита, начисляване на управленски разходи. Периодът за изплащане е пет години, като 85% от заема ще се получи като стоков кредит.
Германската банка е изразила готовност да разработи и структурата за средносрочно и дългосрочно финансиране на проекта за летище Бургас, но очаква преди това българските власти да си изяснят юридическата рамка, под която ще се реализира генералния план за развитие на аеропорта. Германците деликатно са намекнали, че проектът е подходящ за смесено-държавно и частно участие. Генералният план на летище Бургас е изготвен от най-голямата британска консултантска фирма Mott McDonald. Според нея съществуват всички условия аеропортът да се превърне в едно от най-големите транзитни летища в Южна Европа. Прогнозата на фирмата е, че до 2013 г. броят на самолетите, обслужвани от летището, ще се увеличи между два и четири пъти. Съгласно направените от англичаните разчети, за реализирането на генералния план ще са необходими около 67 млн. долара. Интерес към конкурса за набиране на оферти за реализиране на проекта за летище Бургас проявиха интерес много фирми от Германия, Англия, Франция, Австрия, Италия, Испания, Холандия, Турция, Китай и Македония. Според събраните точки те са подредени в три групи. В първата са фирмите изпълнители от Германия, Испания и Великобритания. Във втората е Байрише Ферайнсбанк, а в третата-консултантите "Дойче Морган Гренфел" -Германия и "Прайс Уотерхаус" -Великобритания. В близките седмици ще ще бъде обявен и търга за избиране на конкурентните фирми.
в-к "Банкер" бр. 26/29.06.1998г.                                        рег 3.07.1998г
 



50 млн. долара за реконструкция на пристанище Лом

Германия ще участва в реконструкцията на пристанище Лом и при изпълнението на други икономически проекти. Това съобщи вчера в Монтана немският посланик у нас Петер Мецгер. В Лом се работи по проекта на германската "Хамбург порт консулт", за чиято разработка са отпуснати 300 хил. екю по линия на програмата ФАР на ЕС. Самото изпълнение на проекта възлиза общо на 50 млн., като 30 млн. ще отпусне Световната банка.
в-к "Сега" бр.152/03.07.1998г.                                     рег 03.07.1998г
 



Американска фирма ще проучва порт Бургас

Компанията "Манталитикс Интернешънъл" ще направи проучване за нужните инвестиции за строежа на контейнерен терминал в пристанище Бургас. Фирмата ще избере най-подходящите инвеститори за обекта и ще направи прогноза за трафика на товари в порт Бургас и Черно море в следващите 20 години.
в-к "Стандарт" бр.2070/03.07.1998г.                              рег 03.07.1998г
 



Пада прагът на ДДС за нов завод

Инвеститорите "на зелено" да могат да се регистрират по ДДС дори да нямат оборот от 75 млн. лв. годишно, гласи промяна в Закона за ДДС, която правителството е подготвило. Преференцията обаче трябва да се получи с благословията на МВФ. Тази промяна за чуждите инвеститори ще се обсъжда следващата седмица с фонда. В момента инвеститори, които вложат над 5 млн. долара, разкрият над 100 работни места или пък влагат пари в райони с висока безработица, плащат 50% по-малко данък печалба за 10 години. Сегашните преференции за инвеститори не действат и затова се налага промяна в закона.
в-к. "24 часа" бр. 180/07.07.1998г.                               рег 07.07.1998г.
 


16 британски фирми влизат у нас

16 британски фирми са готови да инвестират у нас, съобщи вчера по БНР Майкъл Карбайн, търговски аташе в посолството на Великобритания. Сред тях била "Нешънъл пауър", която искала да построи нова електроцентрала в "Марица-изток-1". От електронната ни промишленост се интересувала IMC и възможно било български фирми да станат нейни поддоставчици. Малки и средни английски фирми пък проявявали интерес към лозарството и винопроизводството ни. Убеден съм, че Великобритания ще инвестира огромни средства в България, заяви г-н Карбайн, искаме с инвестиции да станем номер 1 в стокообмена с България. Стокообменът за 1997 г. между двете страни е за над 254 млн. долара. Нашият износ през първото тримесечие на тази година е бил с 500 хил. долара повече от вноса на стоки от Англия. Родните вина държат първо място в листата на стоковите групи с 22% от износа за Острова. За там изнасяме руда, минерални продукти, текстил, обувки и плоско валцувано желязо. По стокообмен Англия сега е на 9-то място сред външнотърговските ни партньори и на 5-то място сред страните - членки на ЕС. Според зам.-министъра на търговията Христо Михайловски Великобритания изпаднала от класацията на стокообмена с България поради мораториума ни по външния дълг. Застрахователната компания "Бритиш експорт кредит клайънт енд департмънт" тогава престанала да гарантира кредитите и инвестициите за страната ни. След нормализирането на нещата у нас правителството очаквало завръщането на големи инвеститори като "Ровър груп".
в-к. "24 часа" бр. 180/07.07.1998г.                            рег 07.07.1998г.
 



Лауфен инвестира $ 4 млн. във "Фаянс"-Каспичан

Швейцарският холдинг, който притежава 51% от предприятието за санитарна керамика, стенни и подови плочки в Каспичан, инвестира парите в ново съоръжение - пещ в цех 1 на завода, която ще работи при температура 1250 градуса и дневно ще произвежда по 3000 изделия. Инвестициите на швейцарците са предвидени на стойност 16 млн. марки. "Фаянс Лауфен" АД завърши м.г. с чиста печалба от 4.220 млрд. лв. Главен изп. директор е Васил Джамбазов, досегашен шеф на "Изида", Димитър Минков е изп. директор.
в-к "Пари", бр. 154/08.07.1998 г.                     рег. 08.07.1998 г.
 



Руснаци искат да инвестират в ТЕЦ-Добрич

Руската фирма "Технопромекспорт" била готова да инвестира в топлоцентралата на Добрич, като осигурила над 60% от оборудването на централите у нас, съобщава зам.-кметът Милен Чалъков. Централата се строи от 20 г. и е собственост на НЕК.
в-к "Пари", бр. 154/08.07.1998 г.                     рег. 08.07.1998 г.
 


Сътрудничим с Италия в дребния бизнес

"Готови сме да предоставим помощ и да си сътрудничим в средния и малък бизнес", каза вчера на семинара "Инвестиции, промишлено сътрудничество, приватизация" италианският посланик у нас Томазо Троизе. Според него присъствието на италианския бизнес у нас е по-голямо, отколкото се сочи в официалните статистики. Работи се главно на ишлемем в обувната и текстилната промишленост и конфекцията. Търговският представител на Италия у нас Джузи Дзара твърди, че сред приоритетите за сътрудничеството ни е и създаването на смесени фирми в областта на машиностроенето, електрониката, дървообработването и инфраструктурата. Според г-жа Дзара приватизацията в България тепърва предстои.
в-к "Сега" бр. 155/08.07.1998 г.                                рег 08.07.1998 г.
 



"Шел" напуска заради нелоялна конкуренция?

"В страната няма свободна и либерална търговия с нужния контрол върху нея и ако не видим подобрение, ние бихме си тръгнали", заяви шефът на "Шел-България" Халдун Гювенир. Според слухове от централата на "Шел-България" служителите вече са получили 6-месечни предизвестия за уволнение поради изтегляне на фирмата от българския пазар. На 15 юни "Шел Къмпани ъф Търки Лимитед" обяви, че продава дела си в единствената частна петролна рафинерия в Турция.
Нямахме печалба, нито признаци, че ще има подобрение на пазара, компанията не вижда бъдеще в подобна доста нечиста среда, казва Гювенир и дава пример с надценките на горивата  и лошия контрол върху незаконните операции като нелегален внос. От друга страна не се събират данъци върху целия пазар на горива на дребно, а има и много сигнали от "Нефтохим" за нелегален внос и цялостен контрол върху импорта, казва той. "Ако в България не успеем да излезем на печалба до средата на 1999 г. ще вземем окончателно решение", казва Гювенир. Бензиностанциите ни са пълни с клиенти, но ние губим с всеки продаден литър бензин, казва той. За първото тримесечие компанията е отчела загуби от 400 млн. лв. Причината не е във фиксираните от държавата цени, а в търговската отстъпка от 22%. Също така в повечето страни от Източна Европа цените на дребно на горивата са либерализирани.
в-к "Сега" бр .156/09.07.1998 г.                                  рег 09.07.1998 г.
 



Канадци купуват "Агрополихим"-Девня

Канадската фирма "Норкс хидро" ще вложи $ 34 млн. инвестиции в модернизацията на завода и в подобряване на екологичната среда в района. Преговорите за приватизация ще бъдат приключени в съкратени срокове, твърди АП. Ще бъдат създадени и нови работни места. През следващата седмица ще започнат преговори по уреждане на дълговете на предприятието с кредиторите му.
АП продаде вчера остатъчен дял от фирмите "Габровница" АД /26,4%/ и "Ловеч турс" АД /24,4%/. Акциите бяха купени от работниците.
в-к "Континент" бр. 156/09.07.1998 г.                        рег 09.07.1998 г.
 



Египетска фирма инвестира в България

Най-голямата египетска туристическа компания "Емеко Травъл" иска да инвестира в България. Тя се е насочила към средни по големина хотели на морските ни курорти около Варна и Бургас и към балнеоложки курорти. Това заяви нейният директор по маркетинг Карим Ел-Минабауи, който е на посещение у нас и е посетил Министерството на търговията и промишлеността за пълна информация за курортите ни. Компанията е основана в Кайро през 1979 г. и има три клона с 500 служители, разполага със собствени авио- и автобусни линии. Има представителства в САЩ, Австралия, Великобритания, Франция, Италия, Германия, Испания, Южна Корея. Целта на нашето посещение е да увеличим обмена на туристи, броя на полетите на "Балкан" до Кайро, защото около 30-40 души месечно посещавали Египет, каза г-н Карим Ел-Минабауи.
в-к "Дума", бр. 157/11.07.1998 г.                         рег. 11.07.1998 г.
 



Белгийски бизнесмени проявяват интерес към България

Това съобщи Божидар Данев шеф на БТПП, при завръщането си от Белгия, където придружаваше Петър Стоянов в тридневната му визита. 40-членна белгийска делегация от бизнесмени щяла да посети България между 20 и 25 септември и щяла да се интересува от машиностроене, електротехника, електроника. Белгия е сред първите инвеститори у нас, които са вложили пари в хранително-вкусовата промишленост, производството на торове и др. Инвеститорите обаче са помолили г-н Данев да съдейства за по-гъвкаво отношение към инвеститорите, които срещали безброй спънки у нас.
в-к "Труд", бр. 185/12.07.1998 г.                    рег. 12.07.1998 г.
 



Правим смесени дружества с "Джейлан"

Изграждането и експлоатацията на каскада "Горна Арда" ще бъде възложено на смесено дружество между НЕК и турския холдинг "Джейхан". Строежът на магистрала "Марица" не е толкова ясен и вероятно ще отпадне от плановете за бартера с ток. Това сочат резултатите от продължилите 4 часа преговори в събота между енергийните ведомства на двете страни. Те не приключиха с подписване на конкретни документи и ще продължат в близките седмици. В разговорите участваха и турският министър на икономиката Ъшън Челеби и вицепремиерът Евгений Бакърджиев, както и един от собствениците на "Джейлан"-Махмут Джейлан. Участието на турската страна се ограничава до 50 млн. долара за изграждането на каскадата и още толкова за частта Оризово-Капитан Андреево от магистрала "Марица". От друга страна България трудно може да се ангажира с финансиране дори на малък дял от останалата част от проектите. По груби сметки каскадата ще струва около 200 млн. долара, а магистралата- 220 млн. долара.Ето защо експертите смятат, че е твърде възможно строежът на магистралата да отпадне от плановете, допълнителна причина е фактът, че НЕК не може да стане собственик на пътя, а според предварителата уговорка строежът на обекта ще бъде платен с износ на електричество. Засега е сигурно, че ще продължим да изнасяме 2 млрд киловатчаса електроенергия годишно и се преговаря за още 1.5-2 млрд. клвч. Цените, по които ще се изнася тока, останаха в дълбока тайна. Ако се стигне до съгласие за създаване на смесено дружество, ще има и рамков договор до 2008-2010 г.
Обсъждането на втория мост на Дунав беше отложено за септември. Тогава в Букурещ трябва да се събере двустранната комисия, с председатели транспортните министри на България и Румъния. Румънският министър-председател Раду Василе предложи на Иван Костов България да забави малко становището си за построяване на втори мост на Дунав. Бихм могли да почакаме до есента и да излезем с компромисно становище, казал още новият румънски премиер. Най-големият компромис за нас ще е да построим моста не до Видин, а до Лом, коментира Вилхем Краус. Така съоръжението пак ще попадне в зоната на транспортен коридор 4. Иван Костов ще се съгласи да чакаме още, стига Румъния да няма предварително политическо решение за мястото на моста.
в-к "Сега" бр.159/13.07.1998 г.                           рег. 13.07.1998г.
 


Подкрепяме ви за ЕС и НАТО

Това заяви посланикът на Франция у нас Марсел Тремо пред в. "Демокрация". На въпроса какви възможности вижда г-н Тремо за френски инвестиции в нашата икономика, той отговаря, че много френски индустриалци идват у нас, за да установят контакти, идват и за преговори, но не знаят с кого да говорят. Много сложни са каналите, по които се водят тези преговори, за съжаление, от както съм тук, зная само за провалени опити. Скоро научих, че и една голяма френска фирма прави опити да постигне нещо, но все още нищо не става, изпращат ги при трима различни събеседници и в крайна сметка не може да се разбере какво точно се иска от тях, казва посланикът. Ние сме първи инвеститори в Румъния и трети инвеститор във всички други източноевропейски страни, а тук сме петнадесети. Не разбирам защо това, което постигаме в останалите страни, тук не се получава. Сега предстоят две големи икономически събития, едното ще бъде на 28 октомври в Париж под егидата на Сената и мисля, че там ще има български представители от високо ниво. Второто събитие вероятно ще бъде през ноември, когато делегация на Съюза на френските индустриалци ще посети България.
На въпроса каква е позицията на Франция за едно бъдещо включване на България в ЕС и НАТО, г-н Тремо отговаря: "нашите власти държат да има яснота между това, което се говори и това, което се върши. Ние винаги сме били благоприятно настроени към кандидатурата на България  за включването й в ЕС и НАТО, неприятно съм изненадан, че след Мадридската среща българската преса писа, че французите реагират отрицателно на американското желание България да влезе в НАТО. Много се ядосах, когато прочетох, че Франция се явява пречка за влизането на България в НАТО. Това не отговаря на истината, сега разбирам какво става. Има страни, сред които най-мощните, които не искат НАТО да се разширява през 1999 г. Франция е благоприятно разположена, както винаги досега", казва френският посланик.
в-к "Демокрация", бр 185/14.07.1998г.                    рег.14.07.1998 г.
 



"ШЕЛ" може наистина да си тръгне от България

Фиксираните цени на горивата можели да принудят големия инвеститор да си тръгне от България, предаде Ройтерс. Само за първото тримесечие на т. г. загубите на компанията били 430 млн. лв. или 225 хил. долара, което се дължало главно на фиксираните цени. От 1992 г. досега ШЕЛ е инвестирала у нас повече от 60 млн. долара в бензиностанции. Нуждаем се от по-голяма разлика между цената, която плащаме на Нефтохим и продажните цени, каза финансовият директор на компанията за нашата страна Флориан Рейб. Компанията има досега 53 търговски комплекса.
Друго препятствие било нечестната конкуренция - холандците си плащали всички мита, данъци и такси, но другите от бранша невинаги го правели. ШЕЛ става нетърпелива в тази ситуация, каза г-н Рейб.
в-к "24 часа", бр. 187/14.07.1998 г.                    рег. 14.07. 1998 г.
 
 



Забележка: Хипервръзките към Справочника на личностите, организациите и събитията са маркирани само при първото им споменаване в екранната страница.

 


Народът на България  

Етнография и фолклор

Българска кухня

Земята на българите

История

Животоописания

 

 

Copyright 1998-2010 ®  OMDA Ltd. Всички права запазени