Обстановка в страната

Продължават протестите на машинисти в страната

 Гладуващите вече 11-ти ден машинисти от Горна Оряховица минаха на минерална вода. 11 машинисти от гара Септември също започнаха гладна стачка. Шести ден протестират с глад и 25 техни колеги от Ямбол.
 в-к "Труд", бр. 116/04.05.1998 г.                рег. 04.05.1998 г.
 

Данъчните протестират пред финансовото министерство

 Данъчни инспектори от столични служби протестираха вчера след работно време пред министерството на Муравей Радев, който слезе лично при тях след отказа им да се качат в кабинета му. Те заявиха, че не са получили увеличението на заплатите, обещано им в началото на годината. Министър Радев пък каза, че такова ще получат само тези, които са подписали допълнително споразумение към трудовия си договор, което не били сторили само 446 души. От началото на годината заплатите на данъчните бяха увеличавани на два пъти с 10%, подчерта той, въпреки че в бюджетната сфера увеличенията бяха съответно със 7 и 4,6%. Очаквало се ново увеличение от 10% през юли за тях, а за останалите в бюджетната сфера - с 1,5%.По 10 пункта не било още постигнато споразумение и преговорите щели да продължат и днес, допълни Муравей Радев.
 Протестиращите казаха, че не бил заплатен допълнителния им труд, на което министърът отвърна, че е разпоредил плаващ график, а не извънредни часове труд по време на приемането на имотните декларации. Но ако някой е работил допълнително, ще му бъде заплатено, увери г-н Радев.
 в-к "Демокрация", бр. 115/05.05.1998 г.                   рег. 05.05.1998 г.
 

Стачката на машинистите продължава

 От КНСБ съобщиха, че 48 уволнени локомотивни машинисти, подали възражения до генералния директор Дунчев, са възстановени на работа. По данни на профсъюза уволнените били 71. В София и Горна Оряховица уволнени нямало.
 57 локомотивни машинисти гладуват вече 12-и ден в депо Горна Оряховица. Шефът на местната транспортна болница д-р Питър Бакалов е заявил, че не носи отговорност за здравето на хората, които гладуват и че те трябвало да заплатят разходите по електрокардиограмите и изследванията, които им се правели всеки ден. Шести ден гладуват пък машинистите в Ямбол.
 в-к "Демокрация", бр. 115/05.05.1998 г.                     рег. 05.05.1998 г.
 

Позицията на министър Краус

 "Няма промяна на позицията ми по отношение на стачката на машинистите. Протестите не се вписват в моите разбирания за диалог. Част от гладуващите машинисти са вече уволнени след мартенските протести. Няма санкция само в депо Горна Оряховица, тъй като съдът във Велико Търново още не се е произнесъл за законността на стачката. С основание съдилищата в много от градовете обявиха протестите за незаконни.
 Разпоредил съм да се изпрати официална покана до Европейската конфедерация на профсъюзите със седалище Брюксел. Моля синдикалистите да посетят стачкуващите машинисти и да споделят с тях своя опит при решаването на подобен род трудови спорове. Искам само да припомня, че конфедерацията е официалният партньор на ЕС в социалния диалог", заяви транспортният министър Вилхелм Краус.
 в-к "Пари", бр. 99/05.04.1998 г.                     рег. 05.04.1998 г.
 

Декларация на ОБТ по повод на стачката

 В декларацията на Обединения блок на труда на Кръстьо Петков по повод стачката на машинистите се казва:"България не познава след 1989 г. такава масовост на граждански протест, при който за първи път е избрана неговата крайна форма - гладна стачка. За първи път тази форма се използва след стачка на един синдикат и по повод на индустриален конфликт. На гладната стачка се гледа с учудваща безучастност от страна на заинтересованите страни и правителството". По-нататък декларацията призовава да се започнат незабавни преговори за намиране на изход от ситуацията, за предотвратяване на политически и граждански последици от ескалиращия конфликт.
 в-к "Пари", бр. 99/05.04.1998 г.                     рег. 05.04.1998 г.
 

Синдикалните лидери да бъдат уволнени, а не машинистите

 Почетният председател на конфедерацията и лидер на Обединения блок на труда Кръстьо Петков поиска незабавно да бъдат уволнени председателите на двата железничарски синдиката към КНСБ. Причината да се стигне до граждански протест на машинистите е дългогодишната война между двамата лидери и БДЖ трябва да отстрани тях, а не жп работниците. България се нуждае от вътрешносиндикален съд, допълни проф. Петков.
 За 41.79% увеличение на компенсациите за труда на локомотивните машинисти са се споразумели вчера синдиката на железничарите към КНСБ и БДЖ. Според постигнатото споразумение за първи квалификационен курс на машинистите месечните надбавки ще са не 400, а 20 000 лв.
в-к "Демокрация" бр. 116/.06.1998 г.                              рег. 06.05.1998 г

Данъчните се канят да протестират ефективно

 Данъчните служители към КТ "Подкрепа" се заканиха да стачкуват ефективно, ако не се споразумеят с Министерството на финансите за подписване на колективен трудов договор. Зам.-председателят на синдиката Димитър Манолов нарече незаконно и в разрез с КТ искането на министър Радев към данъчните да преговарят без посредничеството на КТ "Подкрепа". Служителите протестират защото многократно сключваните споразумения за увеличаване на заплатите не се изпълняват, твърдят протестиращите. Според министъра обаче нямало такова нещо.
 в-к "Континент", бр. 101/06.05.1998 г.                 рег. 06.05.1998 г.
 

Шефът на БДЖ Дунчев:"Ситуацията е вече извън контрол!"

 По повод стачката на гладуващите машинисти Владимир Дунчев, шеф на БДЖ, заяви, че ще подаде оставка, ако се стигне до смъртен случай на някой от протестиращите с глад. В събота той е потвърдил уволненията само на 33-ма от първоначало 71 освободени от работа стачници, докато от КНСБ съобщиха, че 48 са възстановени на работа. Сред уволнените са трима с присъди за побой, двама се опитали да чупят , други се държали хулигански по време на стачката в Русе. Дунчев твърди, че стачката е вече извън контрола на синдикатите, защото всеки от 273-мата гладуващи бил подписал декларация, че не е принуждаван да протестира. Юристите пък му казали, че ако не уволни протестиращите след обявяването за незаконни на протестите, ще постъпи самият той незаконно.От вчера е открита нова процедура за сключване на колективен трудов договор в железницата, който щял да бъде подписан до 20 май, съобщи лидерът на КНСБ Желязко Христов. Синдикатът на локомотивния персонал, който организира стачката на гладуващите, ще трябва да се подчини на по-големия - на железничарите, съгласно устава на КНСБ.
 в-к "Сега", бр. 102/07.05.1998 г.                            рег. 07.05.1998 г.
 

Нареждат да се премахнат палатковите лагери на гладуващите машинисти

 Главният ревизор на БДЖ Кирил Ангелов е разпоредил вчера гладуващите машинисти да напуснат палатковите си лагери в района на софийското локомотивно депо, а ако откажат, да се повика полиция. Това съобщиха стачни лидери на пресконференция, на която присъства и поетът Петър Манолов, известен с гладната си стачка през 1989 г., както и лекар от Транспортна болница. Макар че нито един не напусна палатковия лагер, до викане на полиция не се стигна.
 Депутати от левицата и Александър Каракачанов от ОНС посетиха вчера гладуващите в софийското депо. Генералният директор Дунчев пък замина при стачниците в Горна Оряховица. Гладната стачка няма да спре, докато с писмена заповед не бъдат върнати на работа всички уволнени машинисти, 71 на брой. 11 май е крайният срок, който дават гладуващите на БДЖ за изпълнение на искането им. Настояват още щатната заплата да бъде 440 000 лв., колкото е двойната месечна издръжка на живота и да получат гаранции, че няма да има репресии срещу стачкувалите.
 в-к "Труд", бр. 120/08.05.1998 г.                     рег. 08.05.1998 г
 

19 машинисти спряха гладната стачка

 19 локомотивни машинисти от депо "Септември" прекратиха гладната стачка. Генералният директор на БДЖ Владимир Дунчев им благодари лично. Не намирам, че протестът на машинистите е стачка, заяви в парламента премиерът Иван Костов. Стачка има, когато е със синдикални искания, води се от синдикалисти и става в рамките на закона, а този протест не отговаря на нито едно от тези изисквания, каза той. Според премиера Синдикатът на железничарите към КНСБ е водил преговори и има споразумение, а в същото време нарушава собствения си устав и вдига хората на протест, който се оказва незаконен. Железничарите са подведени да стачкуват срещу закона. Ако нарушим законите и тръгнем срещу решенията на съда, това ще бъде истински конфлект със съдебната власт, а не измислен от зложелателите на правителството, смята Иван Костов.
 в-к "Демокрация", бр.119/09.05.1998 г.                   рег. 09.05.1998 г.
 

Самоуби се бащата на гладуващ машинист

 Силно депресиран и разтревожен от съдбата на сина си, който хранел семейството, от предстоящите съкращения в депата и наказанията, които очакват гладуващите машинисти, посегна на живота си и се обеси бащата на Анчо Аврамов, един от гладуващите вече 18-ти ден 60 машинисти в депо Горна Оряховица. Трудно може да се предвиди каква ще е реакцията на машинистите от акта на крайното отчаяние на стария човек.
 в-к "Континент", бр. 105/11.05.1998 г.                рег. 11.05.1998 г.
 

Машинистите спират стачката до три дни

 Очаква се стачката на машинистите да бъде прекратена до три дни, съобщи вчера Иван Тончев от синдиката на локомотивния персонал. Това ще стане, ако бъде подписано споразумение между ръководството на БДЖ и стачкуващите. Те искат гаранти за изпълнението му да станатдепутатите от специалната парламентарна комисия, които да не позволят репресии срещу участниците в протеста. Лидерът на Съюда на европейските локомотивни машинисти Манфред Шел разговаря със стачнициет вчера до 4 часа през нощта, но споразумение не бе постигнато. Машинистите продължават да настояват, уволнените им колеги да бъдат върнати на работа с писмени заповеди. Заплатите им за станат най-малко 400 000 лв., кото се повишават постепенно в продюлжение на няколко месеца, за да не се натовари бюджетът на компанията. По молба на г-н Шел те се отказаха от мълчаливия митинг пред парламента, който трябваше да започне вчера в 11 ч. ОБТ е отправил предложение до Евролевцата и БСДП да посредничат при решаването на конфликта.
 "Ще спазвам законите докрай", заяви транспортният министър Вилхем Краус.
 в-к "Труд", бр 124/12.05.1998 г.                          рег.12.05.1998 г
 

Гладната стачка на машинистите продължава

 Гладният протест на машинистите, продължаващ вече 21 дни, няма да бъде прекратен, съобщи Росен Радев, председател на железничарския синдикат в депо Горна Оряховица и участник в гладната стачка. За това причина било отношението на БДЖ и транспортното министерство. Президентът на Европейския синдикат на машинистите Манфред Шел ще ангажира юристи от България за решаване на проблема. Сред юридическите консултанти е проф. Мръчков, уточни Радев. Гладуващите машинисти в депото били 60.
 в-к "24 часа", бр. 126/14.05.1998 г.              рег. 14.05.1998 г.
 

Продължава гладната стачка на машинистите

 15-тина локомотивни машинисти от софийското депо продължават гладния си протест, също 6- машинисти от депото в Горна Оряховица. Вчера лидерът на КНСБ Желязко Христов се срещна с протестиращите в жп управление Пловдив и ги запозна с решенията на КС на КНСБ, според които се призовава стачката да спре. Централата щяла да продължи борбата за възстановяване на уволнените машинисти.
 в-к "Сега", бр. 109/15.05.1998 г.                      рег. 15.05.1998 г.
 

Данъчните пак ще вдигат бунт

 От КТ "Подкрепа" съобщиха, че данъчните пак ще протестират в понеделник пред финансовото министерство, като това ще продължи до подписването на колективен трудов договор. Те настояват да бъдат запознати с условията на атестационния изпит. Финансистите пък казах, че са ги чакали за разговор вчера, но те не са дошли.
 в-к "24 часа", бр. 127/15.05.1998 г.                рег. 15.05.1998 г.
 

 


Народът на България  

Етнография и фолклор

Българска кухня

Земята на българите

История

Животоописания

 

 

Copyright 1998-2010 ®  OMDA Ltd. Всички права запазени